آرشیو سه‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۰۶
سیاسی
۲

گزارش لس آنجلس تایمز از غلبه ایران بر تحریم ها

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز نوشت: به رغم آنچه دولت اوباما سخت ترین تحریم های تحمیل شده علیه ایران می خواند، تهران در حال یافتن راه های قانونی برای فروش یا تهاتر نفت با مهم ترین مشتریان خود در آسیاست.

به گزارش فارس، این روزنامه در گزارشی به قلم «شاشانک بنگالی»، به شیوه های دور زدن تحریم های ضدایرانی غرب پرداخت و نوشت: ایران برای ادامه فروش نفت به هندوستان، معامله نفت در مقابل کالاهایی نظیر برنج، دارو، تجهیزات مهندسی و فولاد را پذیرفته است.

بنابراین گزارش، ایران برای فروش نفت به چین که مشتری شماره یک نفت ایران است، از نفتکش های ایرانی استفاده می کند و نفت را به چین انتقال می دهد. بعلاوه این تانکر ها را دولت ایران بیمه کرده و دیگر از تانکرهای تجاری که قبلااستفاده می کرد، استفاده نمی کند.

همچنین ژاپن آنچنان مشتاق خرید نفت از ایران است که دولت توکیو چند میلیارد دلار به بیمه کشتی برای حمل نفت ایران تخصیص داده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به این که شیوه های جدید معامله در پیش گرفته شده از سوی ایران گران، زمانبر و خطرناک هستند، تصریح کرد: کارشناسان می گویند که همین روش ها در حال کم کردن بار تحریم ها بر ایران بوده و این در حالی است که واشنگتن و متحدانش در تقلابرای محدود ساختن برنامه هسته ای ایران هستند. لس آنجلس تایمز افزود: راه های فرار قانونی از تحریم ها به علاوه حدود یکصد میلیارد دلار ذخیره ارزی ایران باعث می شوند که تحریم ها ماه ها نتوانند تاثیر خود را بر اقتصاد ایران نشان دهند.

همچنین مقامات ایرانی هم تلاش خود را برای دور زدن تحریم ها مخفی نمی کنند به عنوان مثال محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ایران مستمرا به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم هاست. وی تصریح کرد که ما نفت داریم و جهان به آن نیازمند است. لس آنجلس تایمز در بخش دیگری از گزارش خود تصریح کرده است، در شرایطی که شرکت های بیمه اروپایی دیگر محموله های نفتی ایران را بیمه نمی کنند، ایران و دولت های آسیایی گام های دیگری در راستای بیمه محموله های نفتی ایران برداشته اند.