آرشیو پنجشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۴۹۲
جهان
۶

سالوادور آلنده خودکشی کرده بود

دادگاهی در شیلی گفته است سالوادور آلنده، رییس جمهور پیشین شیلی، حین حمله نیروهای نظامی به کاخ ریاست جمهوری برای برکناری او، دست به خودکشی زده بود. پیش از این نیز گزارش های رسمی، مرگ سالوادور آلنده را بر اثر خودکشی اعلام می کرد اما در سال 2011 برای پایان بخشیدن به شک و تردیدها، نبش قبر شد.

حکم اخیر دادگاه همزمان با 11 سپتامبر، سالگرد کودتای شیلی، صادر شده است. شهرهای مختلف شیلی از جمله سانتیاگو، پایتخت این کشور، در این روز صحنه ناآرامی و درگیری بوده اند. تظاهرات کنندگان در سانتیاگو با برپا کردن آتش و بستن خیابان با پلیس درگیر شدند. یک افسر پلیس در این درگیری ها کشته شده است.

11 سپتامبر 1973 نظامیان شیلی به فرماندهی آگوستو پینوشه دست به کودتا علیه دولت چپگرای سالوادور آلنده زدند. آلنده و تعدادی از همراهانش در کاخ ریاست جمهوری به مقاومت در برابر نظامیان پرداختند، اما سرانجام جنازه او پیدا شد.

گزارش های رسمی مبنی بر این بود که او پیش از افتادن به دست نظامیان خودکشی کرده بود، اما برخی از هوادارانش معتقد بودند او به دست سربازان کشته شده است. خانواده آلنده روایت خودکشی را درباره مرگ او باور داشتند اما سال گذشته موافقت کردند که تیمی از کارشناسان بین المللی پس از نبش قبر به تحقیق درباره علت مرگ آلنده بپردازند.

سرانجام دادگاه گزارش آنان مبنی بر علت اصلی مرگ آلنده را که پیش از این خودکشی اعلام شده بود، تایید کرد.

سالوادور آلنده رهبر «اتحاد مردمی» شیلی بود و در انتخابات 1970 به ریاست جمهوری رسید. او اصلاحاتی نظیر ملی کردن معادن را اجرا کرد. این اصلاحات خشم دولت ایالات متحده را برانگیخته بود. در 1973 آگوستو پینوشه با کودتا علیه او، حکومتی نظامی را بنا گذاشت که 17 سال به طول انجامید و در دوره آن، هزاران نفر از مخالفان کشته یا «ناپدید» شدند.