آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۰
سیاسی
۲

نشست 4جانبه درخصوص سوریه با حضور وزیر خارجه ایران

نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه ایران، مصر، عربستان و ترکیه، دیشب با حضور علی اکبر صالحی در قاهره برگزار شد.

این نشست یک هفته پس از نشستی برگزار شد که معاونان وزیران امور خارجه این چهار کشور در قاهره برگزار کردند.

علی اکبر صالحی که دیروز در راس هیاتی برای حضور این نشست به قاهره رفت در گفت وگو با ایرنا هدف از این سفر را شرکت در نشست قاهره برای رایزنی درباره سوریه و نیز دیدار و گفت وگو با محمد مرسی، رئیس جمهور مصر بیان کرد.

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا این نشست در ادامه جلسه اخیر کارشناسان ارشد چهار کشور ایران، مصر، ترکیه و عربستان برای حل بحران سوریه در سطح وزیران امور خارجه برگزار می شود، اظهار کرد: نشست هفته گذشته کارشناسان ارشد در قاهره برای رایزنی درباره سوریه تشکیل شد و این نشست نیز در سطح وزیران امور خارجه برگزار می شود.

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در مکه پیشنهاد داد ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی به عنوان چهار قدرت مهم درباره تحولات منطقه از جمله سوریه با یکدیگر رایزنی کنند.

نشست چهارجانبه قاهره در سطح کارشناسان ارشد، هفته گذشته با حضور حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران، شوقی اسماعیل معاون وزیر خارجه مصر، ناصر البریج معاون وزارت امور خارجه عربستان و عمر اوهون سفیر سابق ترکیه در دمشق برگزار شد.

قاهره پس از برگزاری نشست کارشناسان ارشد پیشنهاد کرد دور دوم گفت وگوها در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود که جمهوری اسلامی ایران آن را گام مثبتی در جهت پیشبرد نقاط مشترک حل بحران سوریه توصیف کرد و این نشست دیشب با حضور علی اکبر صالحی، احمد داوود اوغلو، محمد کامل عمرو، وزیران خارجه ایران، ترکیه، مصر و عبدالعزیز بن عبدالله قائم مقام وزیر خارجه عربستان برگزار شد. همچنین خبرگزاری فارس اعلام کرد که اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در بخشی از نشست دیشب حضور یافته است. براساس این گزارش در نشست دیشب قرار بود آنچه که در نشست معاونان وزیران خارجه چهار کشور در هفته گذشته در قاهره مورد توافق قرار گرفت، به تائید وزرای خارجه برسد.