آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۰
جهان
۶

درخواست کمیته حقیقت یاب برای ارجاع پرونده سوریه به دادگاه بین المللی

با بالاگرفتن خشونت ها در سوریه، کمیته حقیقت یاب بین المللی با اعلام این که در این کشور نقض آشکار حقوق بشر صورت گرفته است، از شورای امنیت خواست پرونده قانون شکنی ها و نقض حقوق بشر را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع دهد.

به گزارش ایسنا، پائولو پینرو، رئیس کمیته مذکور که سازمان ملل در خصوص سوریه تشکیل داده است، در گزارش خود که در برابر 47 عضو شورای امنیت آن را قرائت کرد، گفت: دو طرف درگیر در سوریه حقوق بشر را نقض کرده اند و در روزها و هفته های اخیر بارها حقوق بشر نقض شده است. وی افزود: برخی گروه های مخالف دولت سوریه که مسلح نیز هستند، جدای از ارتش آزاد سوریه فعالیت می کنند و فعالیت های آنها در سوریه بدون هماهنگی با ارتش آزاد سوریه انجام می پذیرد. همچنین دیده بان حقوق بشر روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: مخالفان مسلح سوریه کسانی را که بازداشت کرده اند، به شدت شکنجه می کنند. این سازمان افزود: مخالفان سوری اعدام هایی را در ملاعام در مناطق مختلف سوریه از جمله استان های ادلب، حلب و لاذقیه انجام داده اند.

در این میان تلاش های دیپلماتیک برای حل این بحران همچنان ادامه دارد. در همین راستا، سایت شبکه الجزیره اعلام کرد: نشست چهار جانبه در خصوص سوریه روز گذشته با حضور سه وزیر خارجه کشورهای مصر، ترکیه و ایران و بدون حضور وزیر خارجه عربستان برگزار شد. بنابه گفته منابع دیپلماتیک مصری، در این نشست سه جانبه، طرح چهار جانبه ای را که محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در خصوص حل و فصل بحران سوریه پیشنهاد داده، بررسی خواهد شد.

از سوی دیگر، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه روز یکشنبه با ارسال دو نامه به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره ای شورای امنیت اعلام کرد دولت ترکیه به هزاران نفر از تروریست های وابسته به القاعده اجازه داده تا وارد خاک سوریه شوند و جنایت خود را علیه ملت بی گناه سوریه ادامه دهند. المعلم در این دو نامه همچنین تاکید کرد: تروریست هایی که وارد سوریه می شوند، علاوه بر کشتار بی رحمانه مردم سوریه، همه اموال عمومی سوریه را نابود و ویران می کنند.

در مورد اخبار درگیری های سوریه نیز گفته می شود نیروهای ارتش این کشور به عملیات پاکسازی خود در شهر حلب ادامه داده و انتظار می رود طی ساعات آینده امنیت در این مناطق برقرار شود.