آرشیو شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۳
جهان
۶

خروج کامل 33 هزار نیروی تکمیلی آمریکا از افغانستان

نزدیک به دو سال پیش بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در قالب راهبرد افزایش نیرو، 33 هزار نیروی آمریکایی را به عنوان نیروی تکمیلی به افغانستان اعزام کرد. همان موقع اعلام شد هدف آمریکا از استقرار نیروهای تکمیلی در افغانستان ایجاد فضا و زمان مناسب برای نیروهای افغان بوده تا بتوانند کنترل امور را در دست گرفته و اجازه ندهند شبه نظامیان طالبان دوباره در افغانستان قدرت بگیرند. آمریکا همچنین امیدوار بود تا بتواند از این طریق طالبان را به مذاکرات صلح بکشاند.

در آن زمان اوباما اعلام کرد خروج این نیروها از افغانستان در دو مرحله انجام می شود؛ 10 هزار نیرو در ژوئیه 2011 و 23 هزار نیروی دیگر تا پایان سپتامبر 2012. حال تازه ترین خبرها حاکی از آن است که طی 10 روز آینده 23 هزار نیروی باقیمانده نیز خاک افغانستان را ترک می کنند. به گزارش فارس، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا که به نیوزیلند سفر کرده ضمن اعلام این خبر اظهار داشت که هم اکنون 68 هزار نظامی آمریکایی دیگر در افغانستان حضور دارند. وی با انتشار بیانیه ای افزود: باید اذعان کنیم که افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان به هدف خود در جهت معکوس کردن جریان طالبان در میدان رزم افغانستان دست پیدا کرده و به طرز چشمگیری اندازه و قابلیت نیروهای امنیت ملی افغانستان را افزایش داده است.

در این بیانیه تاکید شده است: این افزایش نیرو، به ما و شرکای ائتلافی آیساف اجازه داد که فرآیند انتقال قدرت و مسئولیت به نیروهای امنیتی افغان را آغاز کنیم و این فرآیند بزودی در تمامی ولایات افغانستان و در میان بیش از 75درصد از جمعیت افغانستان تعمیم پیدا می کند. در عین حال، ما ضربه بزرگی به رهبری القاعده وارد آوردیم. از سوی دیگر، یک شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد آمریکا روند خروج 50 هزار وسیله نقلیه نظامی حاضر در افغانستان را به وسیله صد هزار کانتینر از صبح دیروز آغاز کرده است.