آرشیو شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۳
ایران زمین
۱۵

ضرورت جلوگیری از ورود پساب های نیشکر به رود کارون

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت مدیریت و برنامه ریزی برای پساب واحدهای نیشکر در استان خوزستان تاکید کرد و گفت: پساب ها باید مدیریت شود تا آسیبی به رودخانه کارون نزند.

محمدجواد محمدی زاده با اشاره به اثرات شوری زمین در آسیب رساندن به آب و زمین افزود: در نتیجه فعالیت شرکت های توسعه نیشکر و خاکشویی آب، در حال حاضر آب خروجی زهاب نیشکر شوری ندارد و تمام زمین هاشیرین شده اند.

وی به مزایا و فواید کشت نیشکر در استان اشاره کرد و گفت: نیشکر تولید شده در این منطقه علاوه بر تامین شکر مورد نیاز کشور به عنوان یک کالای مهم و استراتژیک نقش های مهم دیگری در تامین خوراک دام، تولید الکل و صنایع مرتبط از جمله نئوپان سازی، کاغذسازی و تولید ام دی اف دارد.

وی با بیان این که نیشکر در ایجاد اشتغال و گردش مالی موثر است و موجب رونق اقتصادی می شود، افزود: اما با توجه به عملیات آب شویی و استفاده از کود شیمیایی و سموم در این بخش، مدیریت پساب های نیشکر ضروری است و این رونق اقتصادی نیشکر نباید آسیب رسانی به محیط زیست را در پی داشته باشد. باید تدابیری اتخاذ شود تا در جریان فعالیت واحدهای توسعه نیشکر خوزستان به رودخانه کارون و تالاب های هورالعظیم، هویزه و شادگان که دارای اهمیت حیاتی هستند، آسیبی وارد نشود.