آرشیو پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۸
اقتصاد
۴

صادرات غیر نفتی 20 میلیارد دلاری در نیمه نخست سال

میزان مبادلات تجاری کشور در نیمه اول امسال با نقاط مختلف جهان از مرز 47 میلیارد دلار گذشت که از این میزان 20 میلیارد و 618میلیون دلار به صادرات غیرنفتی و 26 میلیارد و 483 میلیون دلار به واردات اختصاص دارد.

به گزارش گمرک، آمارها نشان می دهد که در این مدت سهم صادرات غیرنفتی 44 درصد و سهم واردات 56 درصد از کل تجارت خارجی کشورمان بوده است، این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها 42 درصد از کل تجارت خارجی کشورمان به صادرات غیرنفتی اختصاص داشت.

این گزارش درخصوص صادرات به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها در شش ماهه اول سال جاری می افزاید: در این مدت چهار میلیارد و 585 میلیون دلار میعانات گازی، پنج میلیارد و 753میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ده میلیارد و 280 میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.براساس این گزارش صادرات غیرنفتی به لحاظ وزن 6/5 درصد و از حیث ارزش 4درصد کاهش داشته است. همچنین واردات در این مدت از حیث وزن 7 درصد افزایش و ارزش 10 درصد کاهش داشته است.

به لحاظ وزنی نیز در این مدت به میزان 37 میلیون و 456 هزار تن انواع کالاصادر و 19 میلیون و 121 هزار تن نیز از سایر کشورها وارد کشور شد.این گزارش به نقل از دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک می افزاید: طی شش ماهه نخست سال جاری، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج، گندم سخت غیردامی، دانه ذرت دامی، کنجاله سویا و برنج عمده ترین کالاهای وارداتی کشورمان بوده است.

عمده ترین کالاهای صادراتی نیز به ترتیب به پروپان مایع شده، پلی اتیلن گریدفیلم و کود اوره اختصاص دارد. همچنین در مدت یاد شده بیشترین میزان واردات به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، کره جنوبی و سوئیس صورت گرفته است و عراق، امارات متحده عربی، چین، افغانستان و هند نیز عمده ترین خریداران کالاهای ایرانی بوده اند.