آرشیو پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۸
جامعه
۱۷

شناسنامه های اشتباه و معلولیت؛ علت بازماندن کودکان از تحصیل

معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام برخی از علل زیر پوشش نبودن 5/1 درصدی کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل، گفت: آموزش و پرورش حتی به روستاهایی که دارای یک دانش آموز است، معلم اعزام می کند.

فاطمه قربان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که 5/98 درصد کودکان در سن تحصیل و لازم التعلیم زیر پوشش آموزش و پرورش قرار دارند، افزود: 5/1 درصد باقیمانده که از تحصیل بازمانده اند، شناسایی نشده اند و اگر هم شناسایی شده باشند، بنا به دلایلی امکان ادامه تحصیل آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش با توجه به اهمیتی که به تعلیم و تربیت و پوشش تحصیلی دانش آموزان می دهد، حتی در روستاهای دورافتاده و مناطقی که حتی دارای یک دانش آموز است، معلم اعزام می کند تا عدالت آموزشی را رعایت کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بخشی از کسانی که لازم التعلیم هستند، اما تحت پوشش قرار نگرفته اند، مربوط به کودکان متولد نیمه دوم سال است؛ چراکه براساس قانون تنها کودکان نیمه اول و هفت سال تمام برای اول ابتدایی ثبت نام می شوند. قربان گفت: بخشی از این کودکان نیز مربوط به خانواده هایی است که فرزندان آنها دارای معلولیت هایی هستند که متاسفانه این خانواده ها آنها را پنهان می کنند و اجازه ورود آنها به مدارس را نمی دهند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این آمار 5/1 درصدی بازمانده از تحصیل نیز مربوط به کسانی است که شناسنامه آنها در زمان خود صادر نشده است. به عنوان مثال در مناطق دورافتاده و روستاهای دور افرادی هستند که دیرهنگام نسبت به دریافت شناسنامه فرزندان خود اقدام می کنند که براساس آمار سازمان ثبت احوال، در فهرست بازمانده های از تحصیل قرار می گیرند، درحالی که وقتی این افراد شناسایی و به آنها مراجعه می شود، دارای سواد بوده و بازمانده از تحصیل محسوب نمی شوند.