آرشیو پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۱۸
پرونده
۱۱

چه کسی، چه گفته است؟

* آباد، دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران: طلاق عاطفی دو برابر طلاق های عادی در حال رخ دادن است و این زنگ خطری است که باید شنیده شود.

* نجفی، عضو شورای شهر تهران: افزایش آمار طلاق نشان می دهد زنان ما دیگر نگاه با لباس عروس به خانه شوهر بیایم و با کفن سفید بروم، ندارند و حاضر به تحمل هر ظلمی نیستند. متاسفانه بیشتر مسائل و مشکلات زندگی بر دوش زنان است و این اصلادرست نیست.

* دکتر هاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران: طلاق دو بعد عینی و عاطفی دارد. طلاق عاطفی وقتی رخ می دهد که افراد به سبب الزامات اجتماعی نمی توانند طلاق عینی بگیرند؛ نه این که تمایل به جدایی نداشته باشند، بلکه جسارت و جرات جدایی ندارند.

* چلنگر، مدرس دانشگاه: زوجین طی طلاق عاطفی به نبود مهر و محبت در طرف مقابل یقین و اطمینان دارند که رابطه شان را دیگر نمی توانند نگه دارند. از همین رو، تنهایی، سرزنش خویش به خاطر نبود عاطفه در زندگی مشترک، افسردگی، پایین آمدن اعتماد به نفس و عزت نفس در هر دو طرف از جمله آثار مخربی است که طلاق عاطفی در خانواده ها به وجود می آورد.

* موسوی چلک: میانگین ارتباط عاطفی و کلامی میان اعضای خانواده کمتر از 15 دقیقه در روز شده و طبیعی است درچنین شرایطی صمیمیت در خانواده ها کاهش پیدا می کند و ارتباطات عاطفی که یکی از پایه ها و مولفه های خانواده است دچار اشکال می شود.

* اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی: تورم اقتصادی، فقر و گرانی از دلایل بالارفتن طلاق است.

* ابهری، پژوهشگر اجتماعی: طلاق عاطفی که اکنون با افزایش 30 درصدی آن مواجهیم، باعث شده فرزندان این خانواده ها از روابط سرد والدین رنج ببرند و 80 درصد آنها دچار افسردگی، افت تحصیلی، آسیب های رفتاری و اضطراب از آینده خود شوند. در ضمن در این موارد بروز روابط فرازناشویی والدین هم سبب الگوبرداری منفی فرزندان در سنین بلوغ می شود.