آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۱
اقتصاد
۴

هواشناسی: بارش ها در سال آبی پیش رو عادی است

حجم بارش های کشور در نخستین هفته سال آبی 92 - 91 (هفته نخست مهرماه جاری)، درحالی یک میلیمترگزارش شده که سازمان هواشناسی شرایط عادی را برای سال آبی پیش رو پیش بینی کرده است.

به گزارش ایرنا، میزان بارش ها در زمان مشابه سال گذشته سه میلیمتر و در دوره درازمدت مشابه، هفت میلی متر بوده است.بارش یک میلیمتری در سال آبی جاری در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته 67 درصد کاهش و در قیاس با دوره مشابه درازمدت 43 ساله، 86 درصد کاهش را نشان می دهد.

این در حالی است که کارشناس سازمان هواشناسی برای سال آبی جدید، شرایط عادی را از نظر دما و بارش پیش بینی کرد.

پرویز رضازاده کارشناس سازمان هواشناسی در این باره گفت: در فصل پاییز شرایط بارش در منطقه جنوب غرب کشور عادی (نرمال) و با گرایش به بیش از شرایط عادی خواهد بود. به گفته وی، مناطق شرق و جنوب شرق کشور در فصل زمستان امسال شرایط عادی با گرایش به بیش از نرمال را تجربه خواهد کرد.رضازاده خاطرنشان کرد: در فصل زمستان شرایط بارش در جنوب غرب کشور، نرمال با گرایش کمتر از نرمال است و در ماه بهمن این فصل شاهد کاهش بارندگی در این مناطق خواهیم بود.

کارشناس سازمان هواشناسی همچنین درخصوص شرایط دمای هوا اظهار کرد: دما در سال آبی جاری تفاوت چندانی با سال قبل نخواهد داشت و تنها در نیمه غربی، دمای هوا افزایش 5/0 تا یک درجه را تجربه می کند که در میانگین بلندمدت قابل توجه نیست.

وی با بیان این که طی میانگین چند سال اخیر کشورمان شرایط خشکسالی را تجربه کرده است، اضافه کرد: تغییرات و نوسانات بارش ها مربوط به چند سال اخیر نیست و چنین شرایطی برای مثال در 40 سال قبل نیز وجود داشته است.