آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۱
اقتصاد
۴

افزایش 25 درصدی ترانزیت کالااز کشور

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: در شش ماه نخست امسال، بیش از پنج میلیون و 818 هزار تن کالااز کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 25 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهریار افندی زاده گفت: در پی اقدامات انجام شده در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر ایران، در مدت مذکور افزون بر پنج میلیون و 331 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 92 درصد از طریق جاده و 486 هزار تن معادل 8 درصد از طریق راه آهن ترانزیت شد.معاون راه و شهرسازی سپس افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دربخش ترانزیت جاده ای 6/26 و ترانزیت ریلی 2/11 درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، دو میلیون و 452 هزار تن را مواد نفتی و سه میلیون و 363 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داد که عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: در مدت زمان مذکور از میان مرزهای کشور، بندرعباس با ترانزیت یک میلیون و 745 هزار تن معادل 30 درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالابه شمار می رود و مرزهای پرویزخان، بازرگان، باشماق و سرخس در رده های بعدی قرار دارند.