آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۱
صفحه آخر
۲۴
از دور از نزدیک

فناوری، تنوع زبان ها را کم می کند

در حالی که سال هاست زبان شناسان نسبت به انقراض بسیاری از زبان ها هشدار می دهند بر اساس مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه منچستر، چنین به نظر می رسد که بیش از 20 زبان اروپایی با خطر انقراض دیجیتال مواجه شده است. دلیل این انقراض نبود پشتیبانی تکنولوژیکی این زبان ها بیان شده است. به عبارت دیگر حمایت نکردن از برخی واژگان و اصطلاحات در نرم افزارهای کاربردی مختلف باعث شده است تا بخش هایی از کلمات و جملات این زبان ها با تحریف مورد استفاده قرار گیرد و به مرور به دست فراموشی سپرده شود. به این ترتیب در حالی که استفاده از کلمات اختصاری و برخی اصطلاحات، امروزه در میان کاربران اینترنت و تلفن همراه کاملاعادی شده، اما مشکلاتی که به این ترتیب بر ماهیت کلی یک زبان وارد می شود، آنقدر جدی است که می تواند به انقراض آن بینجامد.

اکنون بیشتر خطر انقراض متوجه زبان هایی مانند ایسلندی، مالتی، لتونی و لیتوانی است. به این ترتیب در قلب اروپا هم بسیاری از فرهنگ ها و زبان ها به دست فراموشی سپرده می شود. این در حالی است که زبان شناسان معتقدند هم اکنون حدود 7000 زبان زنده روی زمین وجود دارد، اما بسیاری از آنها برای تنها عده معدودی آشنا مانده و با مرگ این افراد برای همیشه از روی زمین محو خواهد شد.

خطر زوال عقل، با مصرف قرص خواب

تحقیقات جدید نشان می دهد خطر زوال عقل در افرادی که قرص خواب از گروه داروهای بنزودیازپین ها مصرف می کنند، ظرف 15 سال افزایش می یابد.

به گزارش مهر، این تحقیق روی 1063 زن و مرد که متوسط سن آنها 78 سال بود و همگی در آغاز تحقیقات خود به بیماری زوال عقل دچار نشده بودند، انجام شده است. محققان این افراد را طی چند دهه مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که از 253 نفری که در میان این گروه مبتلابه زوال عقل شده اند، 30 نفر از مصرف کنندگان گروه داروهای بنزودیازپین بوده اند. تحقیقات جدید در حالی خطر ابتلابه زوال عقل را با مصرف قرص های خواب مرتبط می داند که استفاده بالاو همیشگی از این نوع داروها در بسیاری از کشورها می تواند عاملی برای افزایش نگرانی نسبت به سلامت عمومی جامعه باشد.