آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۱
فرهنگ و هنر
۵

کاخ گلستان در آستانه ثبت جهانی

مدیر مجموعه فرهنگی کاخ گلستان از حضور بازرسان یونسکو در ایران و بازدید از کاخ گلستان در این هفته خبر داد. پیش از این اعلام شده بود که این بازدید شهریور انجام می شود.

مسعود شریفی درباره آخرین وضع کاخ گلستان به جام جم گفت: تمامی امور مرمتی و سامان بخشی کاخ گلستان توسط استادان باتجربه انجام شده و کاخ گلستان هم اکنون آمادگی کامل برای بازدید کارشناسان یونسکو جهت بررسی و اظهارنظر درباره ثبت جهانی این مجموعه تاریخی را دارد. وی با اشاره به این که بازرسان وارد ایران شده اند، گفت: بازدید و بررسی بازرسان از کاخ گلستان یک پروسه 15 10 روزه است.

او اظهار کرد: به منظور آماده سازی مجموعه کاخ گلستان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، اقدامات ساماندهی و مرمتی از حدود دو سال پیش در بخش موزه ها، گنجینه ها، باغ ایرانی، مرمت کاشی های تاریخی، رنگ آمیزی، مبلمان، نورپردازی و سامان بخشی در حریم کاخ در دستور کار قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی کاخ گلستان به عنوان شناسنامه و قلب پایتخت، از حضور بهترین استادان مرمت و نظارت فنی مستمر و کارشناسی در همه بخش ها بهره برده و این مجموعه را در پروسه سامان بخشی قرار داده است.

مدیر مجموعه فرهنگی کاخ گلستان از شمارش معکوس برای ثبت جهانی این اثر فاخر ملی خبر داد و گفت: هر اثر ملی که ثبت جهانی می شود افتخار هر ایرانی در سراسر جهان است و آنان که به هر دلیل در برابر روند ثبت جهانی یک اثر ملی چالش ایجاد می کنند هویت، غیرت و تعصب ایرانی را زیرسوال می برند.

شریفی با تاکید بر موقعیت کاخ گلستان به عنوان تنها بنای تاریخی تهران که از قابلیت ثبت جهانی برخوردار است، تاکید کرد: بدون شک اکنون که زمان حضور و بازدید کارشناسان از مجموعه فرارسیده، دغدغه همه دست اندرکاران پرونده ثبت جهانی مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان بر این است که با تلاش مضاعف شرایط نهایی را برای تحقق این مهم فراهم کنند.