آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۱
جهان
۶

لیبیا یی ها خود را خلع سلاح کردند

فرمانده ارتش لیبی در ماه آگوست و در یک برنامه تلویزیونی از شبه نظامیان سابق این کشور خواسته بود سلاح های خود را تحویل دهند، اما پس از حمله معترضان به سفارت آمریکا در بنغازی و کشته شدن سفیر آمریکا و چند آمریکایی دیگر در این حمله، لزوم تحویل سلاح هایی که در دست مردم است، پررنگ تر شد. این حادثه به راه افتادن یک تظاهرات گسترده علیه شبه نظامیان مسلح منجر شد؛ شبه نظامیانی که دولت لیبی را به چالش کشیده اند. دولت نیز پس از برگزاری این تظاهرات مردمی از همه شبه نظامیان خواست تا گروه خود را منحل کنند یا به یک مرکز فرماندهی هماهنگ میان ارتش و شبه نظامیان بپیوندند.

به گزارش ایسنا، از روز شنبه صدها نفر از مردم در شهرهای لیبی از جمله بنغازی در پاسخ به درخواست ارتش، سلاح های خود را تحویل دادند. نکته جالب توجه این بود که بین تسلیحات موجود در میان مردم که تحویل داده شد خودروهای زرهی، تانک و خودروهای مجهز به ضدهوایی و راکت انداز نیز به چشم می خورد. بر همین اساس، یک مقام نظامی در بنغازی گفت: در محل اصلی تحویل سلاح، 800 شهروند بیش از 600 نوع سلاح از جمله مسلسل های ضدهوایی، مین های زمینی، راکت انداز و راکت های توپخانه را تحویل دادند.

یک مقام ارشد ارتش اظهار کرد: میزان تحویل سلاح از سوی شورشیان بسیار چشمگیر بوده است. در میان تحویل دهندگان از قشرهای مختلف جامعه زن و مرد، جوان و کودک حضور داشتند و برخی آنها حتی گلوله هایی را که در خیابان ها پیدا کرده بودند، تحویل دادند. پیش از این دولت تخمین زده بود 200 هزار نفر در لیبی مسلح هستند. دولت لیبی اعلام کرده است در ازای تحویل سلاح از سوی شورشیان به آنها شغل داده می شود.