آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۱
ایران زمین
۱۹

فک های خزر در تور صیادان

فک تنها پستاندار دریای خزر است که اکنون نسل آن در معرض تهدید قرار دارد.

فک خزر، کوچک ترین گونه فک های واقعی، یعنی بدون گوش است و تنها در این دریاچه یافت می شود. این یگانه پستاندار خزر در بیشتر نقاط دریا زندگی می کند. محل زیست آن بر حسب در دسترس بودن مواد غذایی و به صورت فصلی متغیر است.

در فصل تابستان و پاییز اکثر فک های خزر در آب های حوزه ایران به سر می برند.

صید فراوان، برداشت بی رویه منابع تغذیه، هجوم گونه مهاجم شانه دار و آلودگی دریای خزر از جمله عوامل کاهش جمعیت فک خزری است.

مصطفی عقیلی نژاد، مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان در گفت وگو با مهر با تاکید بر این که برای نجات فک دریای خزر به عنوان یک هدف ملی و فراملی باید تلاش شود، گفت: فک تنها پستاندار دریای خزر است که در سال های اخیر جمعیت آن کاهش یافته و ماهی خاویاری فسیل دریای خزر است.

در حال حاضر یکصد هزار فک در دریای خزر زیست می کنند و از این رو ایجاد کلینیک امداد و نجات فک دریای خزر در گلستان ضرورت دارد.

در زمان های گذشته، تعداد زیادی از فک ها برای استفاده از پوست و گوشتشان شکار می شدند. در حال حاضر هم هر سال تعداد زیادی از آنها در تورهای ماهیگیران گرفتار می شوند. برخی ماهیگیران می پندارند که فک ها از ماهیان تجاری که منبع ارزشمندی برای آنان است، تغذیه می کنند. به همین سبب به محض مشاهده فک ها، آنها را می کشند.

گرم شدن زمین باعث ذوب یخ های بخش شمالی دریای خزر و در نتیجه کاهش زیستگاه های فک خزری شده است. از عوامل دیگر کاهش شدید جمعیت این گونه، آلودگی های دریایی و نوعی بیماری ویروسی است که از سگ سانان به این گونه منتقل و در سال های گذشته موجب تلفات زیادی شده است.