آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۳
اقتصاد
۴

کالاهای اساسی سهمیه بندی نمی شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موجودی مناسب کالاهای اساسی، هرگونه سهمیه بندی این کالاها را از سوی دولت، منتفی دانست.

حسن رادمرد در گفت وگو با مهر افزود: دولت هیچ برنامه ای برای سهمیه بندی کالاهای اساسی ندارد و بر این اساس، تمام تلاش این است که ذخایر کشور بخصوص در مورد مایحتاج روزانه مردم بموقع تامین شود. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: هم اکنون کالاهای اساسی که در اولویت یک و دو قرار دارد، بموقع ارز مرجع دریافت می کند و نگرانی از این بابت وجود ندارد، ضمن این که سایر کالاهای مورد نیاز مردم که در اولویت های بعدی قرار می گیرد، از ارز ارائه شده در اتاق مبادلات ارزی بهره می گیرد.

به گفته رادمرد، هم اکنون محموله های کالاهای اساسی در بنادر مشغول تخلیه است که امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر آنها را در انبارها مستقر کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کالاهای اساسی تا سه ماهه اول سال 92 ذخیره سازی شده است و در این خصوص هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

وی اثرات تحریم و افزایش نرخ ارز را علت اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار اعلام کرد. رادمرد با بیان این که برخی مواد اولیه تولید لوازم خانگی داخلی وارداتی است، گفت: با وجود این که تولید داخل نباید چندان تحت تاثیر مسائل خارجی قرار گیرد، اما به دلیل این که واردات مواداولیه با مشکلاتی روبه رو شده، روی قیمت تمام شده محصولات تولید داخل نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: از سوی دیگر نرخ ارز نیز افزایش یافته و بجز اولویت های اول و دوم که مربوط به کالاهای اساسی است، سایر مواد باید با ارز غیر مرجع وارد شود. رادمرد با بیان این که نرخ ارز آزاد هم اکنون به حدود دوبرابر نرخ مرجع رسیده است، گفت: طبیعی است پیش از این کالاهایی که با نرخ ارز یکسان وارد می شد، باید هم اکنون با نرخ ارز دو برابر به کشور وارد شود که همین اتفاق می تواند افزایش قیمت را ایجاد کند.