آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۵
صفحه آخر
۲۰

تشخیص بیماری های ژنتیکی نوزادان در کمتر از 50 ساعت

محققان آمریکایی گامی مهم در سرعت بخشیدن به تجزیه و تحلیل DNA برداشته اند که می تواند به تشخیص زودهنگام علت بروز طیف گسترده ای از بیماری های ژنتیکی نوزادان و درمان سریع منجر شود.

به گزارش ایسنا، بیش از 3500 نوع بیماری ژنتیکی مختلف وجود دارد که بسیاری از آنها نادر بوده و پزشکان قادر به تشخیص آنها نیستند.

به گفته محققان، یک سوم نوزادان به دلیل بیماری های ژنتیکی ناشی از جهش در DNA، در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند و لزوم تشخیص بموقع نوع بیماری برای شروع درمان بسیار حیاتی است.

با شیوه های قبلی آزمایشات ژنتیک، تشخیص بیماری های نوزادان حدود شش هفته بطول می انجامید؛ اما پزشکان بیمارستان کودکان «مرسی» در کانزاس سیتی، شیوه جدید را برای خواندن کدهای ژنتیکی (ژنوم) نوزادان مورد آزمایش قرار داده اند که فقط 50 ساعت پس از انجام خون گیری ساده، جواب آماده می شود. در این شیوه تمامی کدهای ژنتیکی نوزاد تعیین توالی شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج دقیق آزمایشات در اختیار پزشک قرار داده می شود. این روش جدید روی پنج نوزاد بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مورد آزمایش قرار گرفت که در چهار مورد قادر به ارائه تشخیص دقیق بوده است.