آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۵
سیاسی
۲

در حالی که وزیر خارجه آمریکا مدعی است تحریم های ایران می تواند کاهش پیدا کند، برخی اخبار از تلاش اروپا برای وضع تحریم های جدید علیه کشورمان حکایت دارد

غرب و ادامه سیاست فشار و گفت وگو

در حالی که وزیر خارجه آمریکا مدعی است اگر ایران در رابطه با فعالیت های هسته ای خود با قدرت های جهانی همکاری کند، تحریم ها علیه این کشور می تواند به سرعت کاهش پیدا کند، برخی اخبار از تلاش غرب و اروپا برای وضع تحریم های جدید علیه کشورمان حکایت دارد.

بر همین اساس خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها گزارش داد اتحادیه اروپا قصد دارد واردات گاز از ایران را به عنوان بخشی از تدابیر جدید برای افزایش فشار علیه ایران درباره برنامه هسته ای این کشور ممنوع کند.

همزمان با این اخبار هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است در صورتی که ایران درخصوص برنامه هسته ای خود همکاری کند، تحریم های این کشور می تواند به سرعت کاهش یابد.

مایک همر، معاون روابط عمومی وزارت امورخارجه آمریکا نیز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: اگر حکومت ایران با گروه 1+5 بر سر پیشنهادهای ارائه شده به طور جدی و جامع وارد تعامل شود، تحریم ها کاسته خواهدشد.

این در حالی است که ایران بیشترین همکاری را با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید کرده است.

غیبت لاوروف در نشست 1+5

در همین حال نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در نشست 1+5 که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، شرکت نکرد.

به گفته دیپلمات ها، احتمالااختلاف روسیه با سایر اعضای 1+5 درباره ایران، علت غیبت لاوروف در این جلسه بوده است.

ادعای نیویورک تایمز در خصوص طرح «9 مرحله ای» ایران

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد ایران برای حل موضوع هسته ای خود با غرب یک طرح 9 مرحله ای پیشنهاد داده است که بر اساس آن در ازای لغو کامل تحریم ها علیه ایران، فعالیت غنی سازی اورانیوم بتدریج به حال تعلیق درخواهد آمد.