آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۵
جهان
۶

پادشاه اردن پارلمان را منحل کرد

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن روز پنجشنبه با صدور حکمی پارلمان این کشور را که هنوز دو سال از فعالیت اش باقی مانده بود، منحل کرد. بنابراین انتخابات پارلمانی زود هنگام باید در این کشور برگزار شود. پادشاه هنوز زمان دقیقی برای انتخابات پارلمانی تعیین نکرده، اما ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری این امر محقق شود. انحلال پارلمان با مخالفت گروه های اسلامگرا مواجه شد.

براساس قانون اساسی اردن پس از انحلال پارلمان، دولت این کشور باید ظرف یک هفته استعفا کند تا دولت جدید بر اساس پارلمان جدید شکل بگیرد. مقامات اردنی امیدوارند به رغم مخالفت گروه های داخلی، بتوانند انتخابات پارلمانی را بر اساس قانون انتخابات جدید برگزار کنند.

پیشتر ملک عبدالله دوم چند بار قانون انتخابات این کشور را اصلاح کرد که هر بار با مخالفت های گسترده ای از سوی گروه های اسلامگرا بویژه اخوان المسلمین اردن روبه رو شد.

اخوان المسلمین اعلام کرده که در انتخابات پارلمانی آینده شرکت نخواهد کرد و تا زمانی که اصلاحات واقعی در این کشور انجام نشود به مخالفت های خود با دولت ادامه می دهد. به همین مناسبت، به رغم اجرای این دستور از سوی پادشاه، روز گذشته مردم اردن به دعوت جبهه عمل اسلامی در خیابان های امان، پایتخت اردن تظاهرات برگزار کردند.