آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۷
اقتصاد
۴

سکه تمام، یک میلیون و 110 هزار تومان

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی دیروز یکشنبه یک میلیون و 110 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز 112 هزار تومان بود.

محمد کشتی آرای در گفت وگو با مهر، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید را در روز یکشنبه یک میلیون و 110 هزار تومان اعلام کرد و گفت: همچنین هر نیم سکه نیز 560 هزار تومان بود.

رئیس اتحادیه کشوری طلاو جواهر، اظهار کرد: ربع سکه دیروز 280 هزار تومان، سکه های یک گرمی 145 هزار تومان و هر اونس طلادر بازارهای جهانی هم به دلیل تعطیلی بدون تغییر نسبت به روز شنبه 1782 دلار بود.

کشتی آرای با اعلام قیمت 112 هزار تومانی برای هر گرم طلای 18 عیار، گفت: قیمت ها هم اکنون بر اساس اونس جهانی در بازار واقعی بوده و حبابی وجود ندارد.

احتمال آغاز دور جدید پیش فروش سکه

در همین حال، یک مقام مسئول در بانک مرکزی از احتمال برنامه ریزی برای دور جدید پیش فروش سکه خبر داد و گفت: ممکن است روش پیش فروش و واگذاری سکه به متقاضیان نیز تغییراتی داشته باشد.

از سال گذشته بانک مرکزی برای مهار افزایش یکباره قیمت ها در بازار سکه و همچنین تلاش برای جمع آوری نقدینگی سرگردان از جامعه، طرحی را به عنوان پیش فروش سکه از طریق بانک ملی اجرا کرد.

بر این اساس، با تعیین دوره های زمانی چهار تا 9 ماهه قراردادی بین بانک و متقاضی پیش خرید سکه منعقد شده و بانک موظف می شود با دریافت مبلغ سکه های مورد درخواست مشتری در زمان ثبت نام، تحویل آن را در دوره زمانی مشخص و در یک روز خاص به انجام برساند.

توافق بانک و مشتری

با این حال، طی چند دوره از واگذاری سکه های پیش فروشی، به دلیل بروز نوسانات شدید قیمتی در بازار انواع سکه و ارز؛ متقاضیان با امید به کسب سود در این بازار، استقبال چشمگیری را به عمل آورده اند و حتی در زمان انجام ثبت نام ها صفوف طولانی هم در بانک ها تشکیل شد.

از آخرین مرحله ای که سکه های پیش فروشی به مردم در سوم مردادماه امسال واگذار شده است، 74 روز می گذرد و در این دوره زمانی پیگیری ها نشان می دهد که بانک مرکزی برخی برنامه های جدید را نیز در این ارتباط در دستور کار دارد.