آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۷
اقتصاد
۴

گمرک: ترخیص کالاها منوط به ارائه اظهارنامه است

معاون امور گمرکی گمرک ایران در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره بلوکه شدن مواد اولیه وارداتی صنایع در گمرک های کشور به دلیل اختلاف ارزی بانک ها با بانک مرکزی گفت: به صورت طبیعی اگر کالایی از طریق سیستم بانکی گشایش اعتبار و وارد گمرک های کشور شده باشد، نباید برای ترخیص آن مشکلی وجود داشته باشد.

محمدرضا نادری در گفت وگو با ایسنا، افزود: واردکنندگان تا اظهارنامه و مدارک خود را به گمرک ندهند، نمی توانند کالای خود را ترخیص کنند.

او با اشاره به این که آمار کالاهای دپو شده در گمرک ها که به آن اجازه ترخیص داده نشده، در اختیار گمرک های مناطق ویژه است، افزود: اگر کالایی برای واردات گشایش اعتبار شده باشد و بانک مرکزی مجوز واردات آن را داده است، نباید در واردات کالامشکلی وجود داشته باشد.

معاون گمرک گفت: مثلاممکن است واردکننده ای به سیستم بانکی بدهکار باشد که در این صورت اسناد ترخیص را به او نمی دهد. البته برخی از کالاها نیز خارج از سیستم بانکی وارد کشور می شود.

پیش از این رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی با اشاره به ترخیص نشدن مواد اولیه وارداتی برخی از تولید کنندگان از گمرک های کشور گفته بود که متاسفانه بانک ها به دلیل اختلاف ارزی که با بانک مرکزی دارند، اسناد ترخیص را به تولید کنندگان نمی دهند و به همین دلیل مواد اولیه کارخانه ها در گمرک دپو شده که این وضع هزینه های تولید را افزایش داده است.

بسیاری از صنایع تولیدی کشور برای تداوم فعالیت خود نیاز مبرم به واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای از خارج از کشور دارند.