آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۷
صفحه آخر
۲۰
بزن در رو

نسخه پزشکان بدخط پیچیده است!

رضا رفیع

خوش خطی هم عجب نعمتی بوده است. آدم اگر دکتر و مهندس هم بشود، اما خطش خیلی خوب و خوانا نباشد، بالاخره یک جای کارش می لنگد. بخصوص اگر دکترش از نوع پزشک باشد که دیگر حساسیت قضیه دوچندان و بلکه هم بیشتر می شود.

هشدار نظام پزشکی: «به گفته معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور، مسئولان فنی داروخانه ها به هیچ عنوان نباید نسخه های بدخط و ناخوانا را بپیچند؛ زیرا در صورت به وجود آمدن مشکل برای بیماران، مسئولیت متوجه آنها خواهد بود.»

بسته پیشنهادی: حالاکه نظام پزشکی بعد از یک عمر کار پزشکی، سرانجام به صرافت خوش خط کردن پزشکان محترم افتاده و این دغدغه همیشگی ما بوده است؛ خیلی بی ذوقی و فرصت نشناسی می خواهد که پیشنهادهای مکمل خود را در این ارتباط تقدیم نداریم.

1 تشکیل کلاس فشرده: هرچه زودتر برای پزشکان عزیز کلاس های خوشنویسی راه اندازی شود. چون عموما کار هم دارند، کلاس ها فشرده باشد بهتر است. به همان فشردگی که بعضی از خودشان بیماران را به صورت سرپایی معاینه می کنند که خیلی وقت ارزشمند بیمار گرفته نشود و سریع می فرمایند: مریض بعدی!...

2 نگهداری نسخ: یک نسخه از نسخه های بدخط را به سازمان نظام پزشکی برای پیگیری مراتب تا حد خوش خط کردن پزشک مربوطه بدهند؛ یک نسخه هم تحویل سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی بدهند تا به عنوان نسخ میخی پیشرفته نگهداری کنند.

3 تایپ نسخه: الآن اکثر پزشکان ما روی میزشان یک عدد کامپیوتر و لپ تاپ هم هست که به کل جهان پزشکی وصلند و هی خود را آپ تودیت می کنند. بندرت هم گاهی بعضی از ایشان، در حین معالجه بیمار، چت هم می کنند که انگشت شمار است. خدا بیمارشان را رحمت کند. باری، با همین لپ تاپ خود می توانند داروهای تجویزی را تایپ کنند و یک نسخه تایپ شده تمیز دست مریض خود بدهند. طوری که خودش هم بتواند آن را مطالعه کند و لذت ببرد.