آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۷
جهان
۶

امیر کویت پارلمان را منحل کرد

شیخ محمد عبدالله الصباح، وزیر اطلاع رسانی کویت روزگذشته اعلام کرد امیر این کشور با صدور یک فرمان، پارلمان این کشور را که در سال 2009 با انتخابات تشکیل شده بود، منحل کرد.

به گزارش فارس، شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت هفته گذشته مساله انحلال پارلمان این کشور به منظور زمینه سازی برای انتخاباتی جدید و پایان دادن به بن بست سیاسی چند ماهه این کشور را در دست بررسی داشت.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که پارلمان کویت چند ماهی است نتوانسته جلسه ای را تشکیل دهد. سی ویکم خرداد گذشته، دادگاه قانون اساسی کویت به بطلان انتخابات پارلمانی سال 2012 رای داد و تاکید کرد اعضای قدیم مجلس باید به جای خود بازگردند به این ترتیب پارلمان2012 منحل و پارلمان 2009 کویت احیا شد، اما دیروز با حکم امیر کویت این پارلمان نیز منحل گردید.

هنوز فرمان دعوت از رای دهندگان برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده و اعلام تاریخ برگزاری آن صادر نشده است. ناظران می گویند در موارد گذشته اعلام انحلال پارلمان از سوی امیر کویت به منزله فرمان دعوت برای انتخابات جدید بوده و انتظار می رود دستور انتخابات پس از برگزاری اجلاس گفت وگوهای آسیایی به میزبانی کویت (که از سیزدهم تا هفدهم ماه جاری میلادی خواهد بود) صادر شود.

با توجه به این که شیوه برگزاری انتخابات بخصوص تعداد حوزه های انتخابی و تقسیم نمایندگان و آرا در این حوزه ها محل اختلاف جناح های مختلف در کویت است، انتظار می رود امیر این کشور بر اساس آنچه که در کویت با نام «فرمان های ضروری» معروف است، در شیوه و آیین نامه انتخابات تغییراتی بدهد. این در حالی است که مخالفان دولت کویت مایلند امیر در شرایط کنونی از این اختیار استفاده نکند، زیرا معتقدند ضرورت واقعی برای این اقدام وجود ندارد. مخالفان بارها اعلام کرده اند مایل هستند انتخابات آینده هم بر اساس آیین نامه کنونی انتخابات برگزار شود و مجلس آینده، اصلاحات در قانون انتخابات را انجام دهد. از سوی دیگر، برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که امیر کویت تصمیم دارد پس از انتخابات پارلمانی پیش رو در این کشور، نخست وزیر را برکنار کرده و کابینه ای جدید تشکیل دهد.