آرشیو سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۸
سینما
۹

از نفس افتاده

مهبد آستانی

«در خط آتش» (1993) آخرین فیلمی بود که کلینت ایستوود برای فیلمسازی غیر از خودش در آن به ایفای نقش پرداخت.

این اکشن جنایتکارانه را ولفگانگ پترسن آلمانی تبار کارگردانی کرد و ایستوود در آن، در نقش فرانک هوریگان - یک مامور پیر و در آستانه بازنشستگی- ظاهر شد که نمی تواند جلوی ترور رئیس جمهور وقت آمریکا را بگیرد.

پس از بازی در نقش پیرمردی از کار افتاده در این درام اکشن بود که زمزمه های بازنشستگی خود بازیگر هم در رسانه های گروهی مطرح شد، اما ایستوود برخلاف هوریگان، نه تنها بازنشسته نشد، بلکه فعالیت های خود را در هر دو زمینه فیلمسازی و بازیگری ادامه داد و بی وقفه در فیلم های سینمایی بازی کرد.

این بازیگر کهنسال با سنی بالای 70 سال، در طول دودهه اخیر به طور متوسط هر دو سال یک فیلم سینمایی را روی پرده سینماها داشته است. به همین دلیل، منتقدان و رسانه های گروهی به او لقب «بازیگر از نفس نیفتاده» را داده اند. ایستوود که در 19 سال اخیر فقط بازیگر فیلم های خود بوده است با «دردسر با منحنی» نشان داد مایل است در فیلم های کارگردانان جوان سینما هم بازی کند. صنعت سینما پیام جدید ایستوود را به خوبی دریافته است!

رسانه های گروهی می نویسند: طی دو ماه اخیر، بیش از ده فیلمساز جوان سینما با فیلمنامه های خود نزد این بازیگر قدیمی و کلاسیک رفته و او را دعوت به فیلم های خود کرده اند. برای بسیاری از کارگردانان جوان سینما، کار با بازیگری افسانه ای مثل ایستوود (که بیش از شش دهه است جلوی دوربین در نقش های مختلف ظاهر شده) حکم یک آرزوی قدیمی و برآورده نشده را دارد.

از قرار معلوم، پس از همکاری با رابرت لورنز کارگردان دردسر با منحنی باید منتظر حضور ایستوود در تعداد بیشتری فیلم سینمایی در سال های آینده بود. این در حالی است که رمز پایداری و ماندگاری این بازیگر در انتخاب های درست اوست.

جام جم