آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۷
توسعه
۶

با ذخایر ارزی 106 میلیارد دلاری و تجربه نفت 10دلاری زمان جنگ

رویترز: دولت ایران مشکلات ارزی را پشت سر خواهد گذاشت

رویترز طی گزارشی از نوسانات اخیر نرخ ارز با اشاره به اینکه ایران فشارهای شدیدتر زمان جنگ را با نفت 10 دلاری هم پشت سر گذاشت، نوشت: دولت ایران در بازار ارز بر دلالان غلبه خواهد یافت.

رویترز طی گزارشی اعلام کرد: کشمکش اراده ها بین دولت ایران و دلالان بازار ارز به نفع دولت ایران پایان خواهد یافت و این مسئله به در اختیار گرفتن تمام مبادلات قانونی ریال توسط دولت منجر خواهد شد.

این گزارش افزود: بسیاری از اقتصاددانان برآورد کرده اند که ایران بیش از آنکه برای واردات هزینه کند، درآمد صادراتی دارد و همین موضوع تهران را به مقاومت بیشتر در مقابل غرب تشویق می کند.

براساس اعلام صندوق بین المللی پول، در پایان سال گذشته میزان ذخایر ارزی کشور حدود 106 میلیارد دلار بود. به گفته تحلیلگران حدود یک سوم این ذخایر نزد بانک های خارجی سپرده گذاری شده است.

براساس آمارهای مربوط به تجارت خارجی و میزان ذخایر ارزی ایران، به نظر نمی رسد که کشور از جهت تامین کالاهای ضروری با مشکل ارزی خاصی مواجه باشد.

عماد موستاکو، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره گفت: «فشار اقتصادی کنونی با فشاری که در سال 1988 بر ایران وارد می شد، قابل مقایسه نیست، یعنی زمانی که ایران، جنگ با عراق را با یک اقتصاد ویران، حملات شیمیایی صدام و تحریم کامل پشت سر گذاشت و این در حالی بود که قیمت نفت بشکه ای 10 دلار بود.» در حالی که اکنون قیمت نفت بشکه ای بیش از 100 دلار است.