آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۷
بین الملل
۲۷

واکنش تند دولت اسپانیا به جدایی طلبان کاتالونیا در ال کلاسیکو

مادرید: جدایی طلبی پذیرفته نیست

شعارهای جدایی طلبانه ده ها هزار هوادار تیم فوتبال بارسلونا، نخست وزیر اسپانیا را واداشت در اقدامی کم سابقه، اعلام کند دولت او هیچگونه جدایی طلبی را به هیچ شیوه ای نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایرنا، در دیدار یکشنبه شب ال کلاسیکو، هواداران بارسلونا در دقیقه 17 و 14 ثانیه بازی به نشانه سال 1714 میلادی- زمانی که پادشاه اسپانیا و نهاد هایی از جمله ژنرالیتات (دولت ایالتی) را حذف و زبان اسپانیایی را بر کاتالانها تحمیل کرد، مقواهایی که به رنگ های زرد و قرمز پرچم کاتالونیا بودند، بالای سر برده و خواهان استقلال این ایالت شدند. این اقدام واکنش تند مقامات اسپانیا را به دنبال داشت. ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا در شهر سن سباستین، نقطه ای در قلب باسک های جدایی طلب و در نزدیکی کاتالونیا با لحنی تند گفت: امروز از جدایی سخن گفتن و بیرون ماندن از همه، از اسپانیا، از اروپا و از همه چیز، نه تنها حتی یک گزینه ایدئولوژیکی نیست بلکه یک حرف پوچ و اشتباه فوق العاده وخیم است که به هیچ عنوان – از سوی دولت مرکزی- پذیرفته نخواهد شد.

راخوی هشدار داد که چنین گزینه ای، شکاف انداختن و انحراف در مسیر حرکت ناوگانی است که باید همه توان خود را صرف رویارویی با بحران اقتصادی کشور و تامین آینده و رفاه همه شهروندان جامعه کند.

اشاره وی به وسعت 32 هزار کیلومتری ایالت کاتالونیا بود که فقط 6 درصد خاک اسپانیا را در بر می گیرد، اگرچه 5/7 میلیون نفر جمعیت آن تقریبا حدود یک هفتم جمعیت این کشور جنوب غربی اروپا است.

این در حالی است که دولت محلی جدایی طلب کاتالونیا به ریاست آرتور مس به قدرت اقتصادی این ایالت و نقش آن در اقتصاد اسپانیا که به عنوان موتور محرک این بخش، 6/18 درصد تولید ناخالص کشور را در اختیار دارد، می بالد.