آرشیو سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۵۲۰
اقتصادی
۴

نوبل اقتصادی امسال به مهندسی اقتصادی اختصاص یافت

گروه اقتصادی| دو اقتصاددان امریکایی به نام های آلوین روث و لوید شپلی، برنده نوبل اقتصادی سال 2012 شده اند. سایت نوبل دلیل برنده شدن این دو نفر را به خاطر «تئوری تخصیص های پایدار و تلاش برای طراحی بازار» اعلام کرده است.

این دو چه کرده اند که آکادمی نوبل آنها را شایسته جایزه یی که میزان آن 2/1 میلیون دلار است دانسته؟ به گزارش رویترز، این دو روی این مورد که چگونه عوامل مختلف اقتصادی از قبیل دانش آموزان با مدارس یا حتی اهدا کنندگان اجزای بدن با بیماران تطبیق می یابند، تحقیق کرده اند.

شاپلی از دانشگاه کالیفرنیا از تئوری بازی برای مطالعه و مقایسه روش های مختلف تطبیق استفاده کرده است و اینکه چگونه می توان، حتی با استفاده از خلق یک الگوریتم ویژه، مطمئن شد که این تطبیق ها برای تمام همتایان مورد قبول واقع می شوند.

روث هم از دانشگاه هاروارد از نتایج شاپلی در یک سری از مطالعات تجربی استفاده و به طراحی مجدد نهادهای موجود کمک کرد به طوری که دکترهای جدید بتوانند با بیمارستان ها، دانش آموزان با مدارس یا بیماران با اهداکنندگان اجزای بدن منطبق شوند. کمیته نوبل اضافه کرده «جایزه امسال نمونه برجسته یی از مهندسی اقتصاد است.»