آرشیو چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۵
سیاسی
۲

7 پیشنهاد ایران به اجلاس سران اکو

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دوازدهمین اجلاس سران اکو در باکو، هفت پیشنهاد به منظور تقویت همکاری ها در سازمان همکاری های اقتصادی اکو ارائه کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد در تشریح پیشنهادهای هفتگانه خود، گسترش رایزنی ها و همکاری های سیاسی را در چارچوب سازمان های منطقه ای و جنبش عدم تعهد و دیگر عرصه ها از جمله این پیشنهادها عنوان کرد.

وی پیشنهاد داد: یک نهاد مشورت سیاسی به نام مجمع سیاسی اکو برای هماهنگی اعضا در عرصه های بین المللی و تلاش مشترک برای اصلاح ساختارهای بین المللی از جمله سازمان ملل ایجاد شود.

سازماندهی گسترده تر همکاری های فرهنگی و هفته های فرهنگی، نهادینه کردن همکاری های علمی و فناوری و تاسیس سازمان همکاری های فناوری و تحقیقاتی اکو از دیگر پیشنهادهای احمدی نژاد بود.

وی همچنین پیشنهاد کرد همکاری های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، انرژی، گسترش تجارت و به کارگیری شیوه تهاتر و مبادله با پول های ملی و ایجاد مقررات هماهنگ گمرکی در دستور کار اعضای اکو قرار گیرد تا اقتصاد این کشورها از اثرات سوء کسر بودجه کشورهای کلان سرمایه داری مصون بماند.

تکمیل حقله شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای و پایه گذاری مجمع اقتصادی اکو، دیگر پیشنهادهایی بود که رئیس جمهور در اجلاس دیروز مطرح کرد.

دیدار احمدی نژاد و اردوغان

رئیس جمهور اسلامی ایران همچنین در حاشیه این اجلاس در دیدار رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه با اشاره به موضوع سوریه، تاکید کرد: راهی جز تفاهم ملی و برگزاری انتخابات آزاد برای حل مشکلات در سوریه وجود ندارد.احمدی نژاد تصریح کرد: البته باید تلاش شود تا پیش از تفاهم و برگزاری انتخابات، میان طرف های درگیر آتش بس صورت گیرد.نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار اظهار کرد: درباره وضع سوریه باید با تشکیل گروه هایی به دنبال رسیدن به راه حل مناسب باشیم. احمد ی نژاد همچنین با همتای پاکستانی خود دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهور پس از پایان اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی در باکو، برای شرکت در نخستین اجلاس مجمع همکاری های آسیایی به کویت رفت.