آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
ایران زمین
۱۵

بسته بندی نامرغوب و نبود صنایع بسته بندی و فرآوری باعث افت قیمت این محصول شده است

مشکلات خرمای جهرم

خرما یکی از محصولات اصلی باغداری در شهرستان جهرم استان فارس است که باوجود کیفیت بسیار مرغوب و بازار مناسب، خصوصا در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، چوب بسته بندی نامرغوب، تبلیغات نامطلوب و نبود صنایع بسته بندی و فرآوری را می خورد.

نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایسنا گفت: خرمای جهرم کیفیت مناسبی دارد، اما در داخل و خارج کشور نتوانستیم از این امتیاز بهره ببریم چون تبلیغات و بسته بندی ما ضعیف است. محمدرضا رضایی کوچی با یادآوری این که خرمای شاهانی جهرم در کشورهای عربی متقاضی زیادی دارد، افزود: باوجود کیفیت مناسب خرمای شاهانی، بسته بندی ضعیف سبب شده این محصول با قیمت کم صادر شود. نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس با یادآوری این که هنوز ارزش غذایی خرما در کشور جا نیفتاده است، گفت: نتوانستیم بخوبی روی این توانایی سرمایه گذاری کنیم.

رضایی کوچی یادآور شد با پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان قرار شده بود به جای قند و شکر در دستگاه های اجرایی از خرما استفاده شود، که این امر محقق نشد. این در حالی است که خرمای ایرانی ارزآور است و در شرایطی که بهترین خرما را تولید می کنیم، ارز زیادی بابت تهیه قند و شکر از کشور خارج می شود.

رضایی کوچی با اشاره به این که کشت خرما به لحاظ اقتصادی امرار معاش استان های جنوبی را تامین می کند، ادامه داد: باوجود این که تولید خرما می تواند ارزآور باشد، اما کشاورزان نسبت به کشت آن تمایلی ندارند. وی علل ناامیدی کشاورزان در کشت خرما را بسیار برشمرد و افزود: در استان های خوزستان و بوشهر گرد و غبار کشورهای عربی کیفیت خرما را کاهش داده و در میزان ثمردهی تاثیر فراوانی گذاشته است. نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس با بیان این که نوع دیگری از مشکلات، کشت خرما را در استان فارس دچار مشکل کرده است، گفت: در چند سال اخیر استان فارس با خشکسالی مواجه شده و عمق چاه های آب به بالای 400 متر رسیده است. وی با انتقاد از قیمت کم خرما و این که هزینه تولید یک کیلو خرما با مرارتی که کشاورز متحمل می شود، تناسبی ندارد، افزود: برای نگهداری خرما و افزایش عمر آن نیز اقدامی نشده است.