آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۷
سلامت
۱۶
دکتر سلام

صرع مانع ازدواج نیست

خوانندگان می توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت 13 و 30 دقیقه از شبکه آموزش پخش می شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر زمانی، متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می دهد.

«اپی لپسی» یا همان صرع یک اختلال در عملکرد سیستم اعصاب مرکزی خصوصا مغز است که انواع و اقسام مختلف دارد. اکثرا خوش خیم است و به داروهای مختلف جواب می دهد. برخلاف تصورات قدیمی، مبتلایان به اپی لپسی (صرع) هیچ اختلال روحی و روانی ندارند، بجز لحظاتی که دچار تشنج می شوند. افراد مبتلاکاملاسالم هستند و هیچ فرقی در فعالیت های روزمره با دیگران ندارند. خوشبختانه صرع یکی از درمان پذیرترین بیماری های عصبی است که از سوی متخصصان مغز و اعصاب به خوبی درمان می شود.

مبتلایان به صرع نیز می توانند مانند همه شهروندان از حقوق اجتماعی گوناگون برخوردار شوند. آنها می توانند ازدواج کرده و از یک زندگی زناشویی طبیعی بهره مند شوند، اما نکته اساسی و مهم، انجام مشاوره تخصصی و آموزش کافی فرد مبتلابه صرع و خانواده و همسر او در زمینه شناخت کافی از این موضوع است. موضوع آموزش و مشاوره تخصصی نه تنها در مورد افراد مبتلابه صرع بلکه در مورد تمامی افراد جامعه ضرورت دارد. ازدواج هیچ تاثیری در روند این بیماری ندارد و همه مراجع علمی معتقدند که همه آقایان و خانم های مبتلابه صرع می توانند براحتی ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند.