آرشیو چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۴۱
اقتصاد
۴

شرایط تولیدکنندگان لوازم خانگی خوب نیست

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از تعطیلی برخی واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی به دلیل تخصیص نیافتن ارز برای واردات مواد اولیه خبر داد.

محمدرضا دیانی در گفت وگو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر صنعت لوازم خانگی با مشکل روبه روست به طوری که برخی واحدهای بزرگ لوازم خانگی تعطیل شد و برخی دیگر در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته است.

وی افزود: صنایع لوازم خانگی برای واردات برخی قطعات نیازمند ارز است، اما مسئولان هیچ تدبیری در این خصوص نداشته و متاسفانه در چند ماهه اخیر هیچ گونه ارز مرجع یا مبادله ای به صنعت لوازم خانگی تعلق نگرفته است.وی ادامه داد: از طرفی، واردات محصولات و قطعات در یک اولویت تخصیص ارز قرار گرفته و فرقی بین آنها وجود ندارد.

دیانی با بیان این که مسئولان بین کالاهای لوازم خانگی ضروری و کالاهای لوکس لوازم خانگی مانند یخچال فریزر بزرگ تر از 20 فوت تفاوتی قائل نشده اند، گفت: یک بخش که در حوزه لوازم خانگی از ارز استفاده می کند، کالاهای لوکس لوازم خانگی است. در این بخش پول مردم صرف برندهای خارجی می شود و محصولات آنها با قیمت های بالابه فروش می رسد.رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: بخش دیگر نیز شامل محصولات چینی بی کیفیت است که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده در صورتی که تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین لوازم خانگی مورد نیاز مردم هستند.

وی افزود: متاسفانه بازار ایران عرصه تاخت و تاز برندهای خارجی شده به طوری که در یک رقابت نابرابر بیش از 60 درصد بازار لوازم خانگی ایران در تصاحب شرکت های خارجی قرار دارد و این در حالی است که کارخانه های تولیدی داخلی تنها با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند.