آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۵
ایران زمین
۱۵

همزیستی گاوها با یکی از آثار تاریخی فارس

یک گاوداری در حالی زیر دیواره کوه و در حریم سنگ نگاره «تیمورمیرزا» جا خوش کرده که مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان فارس از این اتفاق به عنوان همزیستی مسالمت آمیز نام می برد.

به گفته وی، میراث فرهنگی استان فارس نه تنها هیچ مخالفتی با این موضوع ندارد، بلکه حفظ آثاری را که در دل کوه و در بیابان پراکنده است، بدون مشارکت و همکاری چوپانان و مردم منطقه امکان پذیر نمی داند.

سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی در این باره به خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید: سنگ نگاره تیمورمیرزا در پل آبگینه کازرون در حالی مورد تعرض گاوداری قرار گرفته که دود غلیظ آغشته با مواد شیمیایی این گاوداری به مرور زمان جذب سنگ شده و تخریب جدی اثر را به دنبال خواهد داشت.

با این حال کاظم بهادری پور، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان فارس معتقد است، این گاوداری از پیش در کنار نقش برجسته تیمور بوده و در واقع یک همزیستی مسالمت آمیز بین نقش برجسته و کسانی که در آن منطقه هستند، به وجود آورده است.

وی می افزاید: اداره کل میراث فرهنگی فارس به دلیل اهمیت سنگ نگاره اقدامات حفاظتی جدی چون نصب تابلو، فنس کشی و نورپردازی انجام داده است، اما در رابطه با وجود گاوداری تاکنون برخورد قهری صورت نگرفته است.

بهادری پور معتقد است: از آنجا که میراث فرهنگی نیروی لازم را ندارد، بنابراین وجود مردم و مشارکت های آنها نه تنها خطر محسوب نمی شود، بلکه به نفع آثار منطقه است.

به گفته وی سازمان میراث فرهنگی از این بنا بازدید کرده و هیچ خطری این سنگ نگاره را تهدید نمی کند.