آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۵
اقتصاد
۴

ساخت سالانه یکهزار کیلومتر خط ریلی محقق می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت سالانه یکهزار کیلومتر خط ریلی امری شدنی است و این مهم از امسال آغاز شده است.

علی نیکزاد در گفت وگو با ایرنا افزود: امسال باید با تلاش راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت ساخت وابسته به وزارت راه و شهرسازی به بهره برداری از یکهزار کیلومتر خط ریلی مدنظر دست یابیم.وی اضافه کرد: این در حالی است که در طول تاریخ انقلاب سالانه بیش از 500 کیلومتر خط ریلی در کشور افتتاح نشده است.

نیکزاد یادآور شد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه و افق سال 1404 باید 25 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود داشته باشد. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هم اینک 11 هزار کیلومتر خط ریلی در دست بهره برداری است و 11 هزار کیلومتر نیز در دست ساخت است.نیکزاد یادآور شد: یکی از پروژه های مهم در دست ساخت خط ریلی کشور مربوط به راه آهن شیراز بوشهر است که کارهایش آغاز شده است و منابع آن را باید پیدا کنیم تا روند ساخت آن شتاب گیرد.

وی گفت: هم اینک در کشور در حال خرید ریل هستیم و مجوز لازم برای وارد کردن ریل از دولت گرفته ایم تا پروژه هایی را که به روسازی رسیده ریل گذاری کنیم.

نیکزاد ادامه داد: در کشور 206 هزار کیلومتر راه وجود دارد که از این مقدار 126 هزار کیلومتر راه روستایی است.

وی گفت: مابقی نیز آزادراه و بزرگراه، راه آهن و راه های اصلی و فرعی است.

ساخت خطوط ریلی و توسعه حمل و نقل بار و مسافر از این طریق یکی از لوازم توسعه زیرساخت ها در کشور است که هم اکنون با جدیت توسط دولت پیگیری می شود با این حال هنوز برخی کارشناسان نسبت به امکان بهره برداری سالانه یکهزار کیلومتر خط آن در کشور تردید دارند.