آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۵
صفحه آخر
۲۰
بزن در رو

هفته های بی کتاب؟

رضا رفیع

این که به لحاظ نمادین بر پیشانی یک هفته پاییزی نام بهاری کتاب گذاشته شود، برای اهل کتاب اتفاق خوب و خوشگلی است و من و این همه خوشبختی محاله محاله!... این کار به عنوان یک اقدام سمبلیک (با بای مضموم) و نه سمبلیک (با بای مفتوح)، قابل قدردانی است و ما همینجا تا پایان مطلب، هی قدردانی می کنیم.

امیدواریم این هفته به همه آحاد اعم از مردم و مسئولان یادآوری مجدد کند که به رغم تمامی پیشرفت های علمی و ارتباطی منجر به اختراع ماهواره و اینترنت و تلویزیون و رادیو و موبایل و قس علی هذا، همچنان یک غذای روحی و فکری خوبی به نام کتاب هم کمافی السابق وجود دارد که کماکان می تواند یک یار مهربان باشد و پندت دهد فراوان با آن که علی الظاهر بی زبان است. چنان نباشد و چنین نشود که خدای ناکرده در سایر هفته های سال، دور و بر کتاب نگردیم. چنان که استاد طنازان معاصر، جناب ابوالقاسم حالت در 4/ 9/ 1344 در توفیق فرمود:

این هفته چو شد خاص کتاب از هر باب

بشنید یکی و گفت این حرف حساب

سالی همه خاص لاکتابان بوده است

بگذار که هفته ای شود خاص کتاب!

علی ایحال، از دیروز بیستمین دوره هفته کتاب با شعار«یادگار ماندگار» آغاز شده است که به مدت یک هفته نیز ادامه دار می باشد.

بسته پیشنهادی: به نظر ما در این هفته کتاب شاید که ملت و دولت بتوانند یکی از اقدامات زیر را در جهت گسترش فرهنگ کتابخوانی به نحو احسن و قابل احسنت انجام دهند:

1 واریز کتابانه: در این هفته از سوی دولت یارانه ریز، یک مبلغ هدیه گونه ای هم تحت عنوان مثلا«کتابانه» به حساب جاری ملت واریز شود. چون عوامانه این مطلب را دیر گفتیم و ظاهرا یارانه ملت دیشب به حسابشان واریز شده، دولت می تواند مبلغ کتابانه را برای آنها کارت به کارت کند.

2 تنظیم غذایی: به موازات نیاز جسمی ما به انواع غذا و سایر قضایا، نیاز روحی به مطالعه و کتاب نیز مطرح می باشد که گاهی برای پویایی و بالندگی یک ملت، از نان شب هم واجب تر است، اگرچه تهیه آن مثل آب خوردن نباشد. فلذا اگر میان این دو نیاز غذایی خود یک تعادل و تنظیم مناسبی به وجود آوریم؛ موفق عمل کرده ایم. مثلادر همین هفته کتاب، شما هر روز یک تخم مرغ کنار بگذارید. در پایان هفته می توانید چند تا کتاب بخرید.