آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۹
جهان
۶

موانع جدید بر سر راه دولت خودگردان فلسطین

دولت خودگردان فلسطینی که این روزها در تدارک رفتن به سازمان ملل برای درخواست عضویت در آن است با موانع متعددی از سوی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی مواجه می شود. محمود عباس که سفری دوره ای را آغاز کرده است قصد دارد پس از گرفتن تائیدیه از کشورهای عرب به اروپا رفته و سپس در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. تشکیلات خودگردان هفته گذشته درخواست عضویت غیرناظر در این سازمان را بین نمایندگان کشورهای مختلف توزیع کرد. تاکنون بسیاری از کشورهای جهان ازجمله روسیه و چین با این درخواست موافقت کرده اند. در عین حال آمریکا و رژیم صهیونیستی بشدت با این درخواست مخالف هستند.

به گزارش ایسنا، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی در پاریس با اشاره به اقدامات تلافی جویانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال درخواست فلسطین برای دستیابی به جایگاه «کشور غیرناظر» در سازمان ملل، به فلسطینی ها هشدار داد و گفت: اگر این تصمیم مطرح شود، فرانسه به محتوا و مضمون آن توجه خواهد کرد، ولی ممکن است آمریکایی ها که هم پیمان اسرائیل هستند، نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند و ممکن است این مساله باعث بهبود در روند مذاکرات اسرائیل و فلسطین نشود.

انتظار می رود محمود عباس در بیست و نهم نوامبر ماه جاری میلادی (نهم آذر) برای رای گیری درخصوص خواسته فلسطین در مجمع عمومی به سازمان ملل حاضر شود. وی روز دوشنبه سفر خود را به عربستان، مصر و سوئیس آغاز کرد و بنا به اظهارات منابع دیپلماتیک در چند روز آینده روانه فرانسه خواهد شد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اخیرا دریک تماس تلفنی با محمود عباس بر مخالفت آمریکا با مطرح کردن درخواست فلسطین به سازمان ملل تاکید کرد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی تهدید کرد در صورتی که فلسطینی ها برای عضویت در سازمان ملل اقدام کنند، تل آویو معاهده اسلو را به صورت یکجانبه لغو خواهد کرد.

به گزارش فارس، با توجه به این که پیش بینی می شود از 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد 150 کشور به عضویت غیرناظر فلسطین در این سازمان رای مثبت دهند و شورای امنیت نیز در رابطه با تصمیم گیری های مجمع سازمان ملل حق وتو ندارد، لذا تنها کسی که می تواند مانع اجرایی شدن این طرح باشد ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.