آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۳
اقتصاد
۴

ورود بورس کالابه قیمت گذاری تضمینی محصولات کشاورزی

دولت با تصویب شرایط جدید خرید تضمینی محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرد حداکثر تا پانزدهم شهریور هر سال قیمت تضمینی سال آینده محصولات کشاورزی و دامی را که قابل معامله در بورس کالااست برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، آیین نامه اجرایی ماده (33) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای اجرا ابلاغ شد.

بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری بورس کالاتا پایان اردیبهشت هر سال برای تهیه فهرست محصولات کشاورزی قابل معامله در بورس کالااقدام کند.

مرجع تعیین کیفیت و درجه بندی محصولات موضوع این آیین نامه، بورس کالابا همکاری وزارت جهاد کشاورزی است. اعمال سیاست خرید تضمینی برای آن دسته از کالاهای کشاورزی که مشمول فهرست کالاهای قیمت تضمینی می شوند، ممنوع است. بر اساس این مصوبه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مکلف است بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، میزان مابه التفاوت قیمت تضمینی با قیمت تابلوی بورس به تفکیک محصولات منتخب را در بودجه سنواتی پیش بینی کند.

همچنین عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالامنوط به ارائه تائیدیه سازمان جهاد کشاورزی استان برای تولیدکنندگان حقیقی کشاورزی و مصوبه مجمع عمومی مربوط به تفکیک نوع محصول و نیز مجوز وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جهاد کشاورزی استان) برای تشکل های بخش کشاورزی است.

بر این اساس، دولت؛ وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرده است پس از دریافت فهرست قطعی معاملات از بورس کالاظرف دو هفته برای پرداخت مابه التفاوت قیمت تابلوی بورس و قیمت تضمینی اعلام شده از سوی هیات وزیران اقدام کند.