آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
فرهنگ و هنر
۵

معافیت 90 درصدی کتابفروشی های پایتخت از پرداخت عوارض

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از تصویب آیین نامه اجرایی طرح «کاربری فرهنگی» در شورای شهر تهران خبر داد که بر اساس آن کتابفروشی های پایتخت از پرداخت 90 درصد عوارض تجاری معاف می شوند.

محمود آموزگار در گفت وگو با مهر، با یادآوری قانون مصوب شورای شهر تهران در سال 1388 در خصوص طرح کاربری فرهنگی، از تصویب آیین نامه اجرایی مربوط به آن پس از سه سال تلاش مستمر این اتحادیه خبر داد و گفت: آیین نامه اجرایی طرح کاربری فرهنگی توسط شورای شهر تهران چندی پیش و در جلسه ای با حضور نمایندگان اتحادیه ناشران و کتابفروشان و شهرداری تهران به تصویب رسید و بزودی به شهرداری های مناطق مختلف تهران ابلاغ خواهد شد.

وی در تشریح جزئیات آن گفت: این آیین نامه امکان ویژه ای را برای تاسیس کتابفروشی ها به وجود می آورد؛ چون هر کسی که بخواهد یک واحد صنفی را برای شغل کتابفروشی دایر کند، مادامی که در این شغل فعالیت داشته باشد، از پرداخت 90 درصد عوارض مربوط معاف خواهد شد.

آموزگار افزود: در واقع عوارضی که از صاحب چنین ملکی اخذ می شود، 10 درصد عوارضی است که به صورت متعارف از دیگر شغل ها اخذ می شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی طرح کاربری فرهنگی، کسانی که مجتمع های تجاری می سازند چنانچه 10 درصد فضای این مجتمع ها را به یکی از سه شغل کتابفروشی، دفتر نشر و دفتر پخش کتاب اختصاص دهند، ضمن این که این فضاها از پرداخت 90 درصد عوارض تجاری معاف خواهند شد، به دیگر فضاها هم در این زمینه 10 درصد تخفیف داده خواهد شد.

آموزگار افزود: فکر می کنم این آیین نامه شرایطی را فراهم می کند که حتی کسانی هم که چندان دغدغه فرهنگی ندارند، جاذبه های اقتصادی موجود در این طرح آنها را به سمت راه اندازی و تاسیس کتابفروشی ها سوق خواهد داد.

آموزگار ابراز امیدواری کرد شورای هر کدام از شهرهای دیگر کشور مشابه این طرح را در دستور کار خود قرار دهد. البته به گفته او، لایحه کاربری فرهنگی چند سال است در دولت و مجلس در رفت و آمد است و متاسفانه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.