آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
ماشین
۱۲

استفاده از این تکنولوژی در ارائه یک سیستم حمل و نقل سازگار با محیط زیست کمک بسزایی خواهد داشت

اتوبوس های هیبریدی در حمل و نقل عمومی هندوستان

منبع: automotivehorizon

کمپانی خودرو سازی تاتاموتورز هند نمونه اولیه یک اتوبوس هیبریدی گازی الکتریکی به نام تاتااستارباس را به شرکت حمل و نقل دهلی (DTC) تحویل داده است. این اولین نمونه از این نوع خودروهای هیبریدی در هند است. همچنین برای اولین بار است که قرار شده از اتوبوس های هیبریدی در بخش حمل و نقل عمومی هند استفاده شود.

این اتوبوس هیبریدی گازی الکتریکی نتیجه پیشرفت تاتاموتورز در فناوری های سوخت جایگزین ازجمله وسایل نقلیه الکتریکی بوده است. قرار است برای آزمایش، چهار دستگاه اتوبوس هیبریدی تاتااستارباس در خدمت حمل ونقل عمومی درآیند. کمپانی تاتاموتورز این اتوبوس ها را همچون اتوبوس های گازسوز تولید خودش که در شهر رفت و آمد می کنند در بخش ناوگان عمومی حفظ خواهد کرد. این اتوبوس دارای یک موتور هیبریدی موازی متشکل از یک موتور گازسوز (سی ان جی) و یک موتور الکتریکی است که از سیستم ذخیره انرژی الکتریکی استفاده می کند. تکنولوژی موتور هیبریدی موازی، همزمان از موتور الکتریکی و موتور گازسوز نیروی لازم برای پیشرانه اتوبوس را تامین می کند. سیستم ذخیره انرژی احیاءکننده همچنین از انرژی هدررفته ترمزها دوباره برای شارژ باتری استفاده می کند. تاتااستارباس در مقایسه با اتوبوس های معمولی ارتقای قابل توجهی در بهینه سازی مصرف سوخت دارد. در نتیجه، استفاده از این تکنولوژی منجر به انتشار کمتر گازهای گلخانه ای شده و در نهایت در ارائه یک سیستم حمل و نقل سازگار با محیط زیست و ایجاد هوای پاک تر و سالم تر کمک بسزایی خواهد داشت. ارتفاع کف این اتوبوس 32 نفره تا زمین 40 سانتی متر بوده و علاوه بر سیستم تهویه مطبوع، مکانی هم برای جادادن ویلچر در آن تعبیه شده است.

درهای بادی با قابلیت گردش به داخل و بیرون به همراه ایجاد امکاناتی برای سوار شدن افراد معلول، ورود و خروج به این اتوبوس را تسهیل کرده و باعث کاهش زمان توقف و طول سفر می شود. سیستم تعلیق بادی و ضربه گیرهای تلسکوپی، کیفیت سواری را دوچندان کرده و سیستم کارآمد تهویه مطبوع افزایش راحتی را برای مسافران خود به ارمغان آورده است. استارباس با شتاب شروع حرکت مناسب و حداکثر سرعتی معادل 70 کیلومتر بر ساعت یک راه حل ابتکاری سازگار با محیط زیست برای جابه جایی سریع و راحت مسافران درون شهری است.