آرشیو چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۸
اقتصاد
۴

عبور شاخص بورس از مرز 32 هزار واحد

با پرش397 واحدی دیروز شاخص بورس، سه رکورد جدید دیگر برای بازار سهام چهل و شش ساله کشور به دست آمد که مربوط به حضور این متغیر مهم در مرز 32 هزار واحدی، ارزش روز 6/145 هزار میلیارد تومانی و بازدهی 23درصدی است.

به گزارش فارس، بازار سهام چهل و شش ساله کشور در شرایطی بعد از ماه ها رکود و رخوت و زیاندهی از مرداد ماه به این سو با بهبود شرایط و سپس ثبت رکوردهای تازه مواجه شده که دیروز هم چند رکورد جدید دیگر را به ثبت رساند تا همچنان نقل محافل و مایه امید سرمایه گذاران ریسک پذیر باشد.

براساس این گزارش، در جریان معاملات دیروز بازار سهام، شاخص بورس به مدد رشد قیمت سهام شرکت های بزرگی چون فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، پالایشگاه بندرعباس، سرمایه گذاری غدیر، ملی مس، توسعه معادن و فلزات، پتروشیمی پردیس و نفت و گاز پارسیان و اثر 56 تا 14 واحدی این شرکت ها با پرش 397 واحدی 2/1 درصد افزایش یافت.

با این رویداد و پرش شاخص بورس بعد از عبور از ارقام 30 و 31 هزار واحدی در سی ام مهر و ششم آبان، موفق شد برای نخستین بار در طول حیات خود وارد محدوده 32 هزار واحدی شود و رکورد دیگری را به ثبت برساند. از سوی دیگر رشد قیمت هر سهم اغلب شرکت های بزرگ بورس سبب شد متغیر ارزش روز بازار سهام هم برای اولین بار از مرز 6/145 هزار میلیارد تومان عبور کند.

با این دو رکورد، میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بورس طی 9 ماه سال جاری از 5/23 درصد گذشت که این درصد هم رکورد تازه دیگری برای بازار سهام به شمار می رود، زیرا طی دو سال اخیر حداکثر میانگین بازدهی 16و سپس 21 درصد بود. با این حال بازار سهام هنوز از نظر بازدهی از بازار های رقیبی چون مسکن، ارز، طلاو سکه عقب مانده و فقط برای اولین بار در دو سال اخیر موفق شده بالاتر از میانگین بازدهی 20 درصدی سپرده بانکی باشد.