آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۰
اقتصاد
۴

قلی خسروی: معاملات مسکن 60 درصد کاهش یافته است

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان این که خرید و فروش مسکن دچار رکود شدیدی است، گفت: خرید و فروش مسکن از روزی 15 هزار معامله به 5700 معامله کاهش یافته است.

مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با فارس افزود: در سال های گذشته همواره گفته می شد که در فصل زمستان املاک زیر برف می روند و خرید و فروش بشدت راکد می شود، اما در حال حاضر در حالی که شاهد رکود بازار هستیم قیمت مسکن با نوسانات نرخ ارز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته در چهار ماه آخر سال به طور متوسط روزانه 15 هزار خرید و فروش مسکن در کشور صورت گرفت، اما در حال حاضر این عدد به روزی 5700معامله رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از این که جو روانی افزایش نرخ ارز کنترل شد و نرخ دلار پایین آمد قیمت مسکن نیز کاهش یافت، گفت: متاسفانه به هیچ وجه قیمت مسکن کاهش نیافت چرا که وقتی مالکان می بینند قیمت مسکن بالارفت دیگر دوست ندارند از قیمت های بالارفته پایین بیایند.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک در خصوص طرح فعالیت اتحادیه املاک زیر نظر سازمان ثبت اسناد گفت: سالیان سال است که با سازمان ثبت اسناد درگیر هستیم و مشخص نیست که این درگیری به چه دلیل آغاز شده است. وی افزود: مشاوران املاک یک شغل مشخص دارند و ثبت اسنادی ها نیز شغل دیگری دارند.

وی تصریح کرد: مطرح شدن این بحث که املاکی ها زیرنظر سازمان ثبت بروند در سال 88 از سوی مجلس بررسی و برای همیشه رد شد بنابراین به نظر می رسد با مطرح کردن این موضوع می خواهند شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی سردهند یا این که نظرهای شخصی خود را مطرح کنند.

قلی خسروی گفت: درست است که نمی توان گفت تمام مشاوران املاک خوب هستند اما آیا دفترخانه ها به طور صددرصد عاری از هرگونه خلاف هستند. به گفته وی، 7000 دفترخانه ثبت اسناد و 98 هزار مشاور املاک ثبت شده داریم، بنابراین اصلانمی توان تخلفات این دو را با هم مقایسه کرد چرا که ترازوی مقایسه باید یکی باشد.