آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۰
صفحه آخر
۲۰
خبر

مطالعه؛ انتخاب سوم مردم برای اوقات فراغت

چندی پیش هفته کتاب برگزار شد و هریک از مسئولان و صاحب نظران آماری را درباره سرانه مطالعه ایرانیان و رشد شاخص های مطالعه بیان کردند، اما با این حال هنوز اظهار نظرها در مورد مدت زمان مطالعه مردم کشورمان ادامه دارد، به طوری که در مصاحبه اخیر دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با خبرنگاران، چند عددی هم به سرانه قبلی اضافه شده و رقم مطالعه ایرانیان در طول روز 79 دقیقه اعلام شده است. هرچند نحوه محاسبه به طور دقیق مشخص نیست، اما به نظر می رسد آمار 79 دقیقه با محاسبه مطالعه در فضای مجازی بوده است. منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور که مسئولیت نهاد کتابخانه های عمومی را هم برعهده دارد گفته است، ایرانیان روزانه 79 دقیقه از وقت خود را به مطالعه کتاب، نشریه، ادعیه و مطالعه در فضاهای مجازی اختصاص می دهند.

واعظی بر این باور است که در سنجش اوقات فراغت هر ایرانی دیدن برنامه های تصویری اعم از تلویزیون، تلویزیون های بیگانه، دیدن فضای مجازی و سینما، شنیدن رادیو، نواهای صوتی قرآن و ادعیه و موسیقی، خواندن شاخص کتاب، روزنامه، نشریه، قرآن و خواندن در فضای مجازی، ورزش کردن، بازی کردن، سفر رفتن و صله ارحام مدنظر قرار گرفته است.

به گفته وی طبق این سنجش ایرانیان در نخستین اولویت برای گذراندن اوقات فراغت خود به دیدن برنامه های تصویری علاقه دارند، به طوری که هر ایرانی روزانه چهار ساعت اوقات فراغت را با دیدن برنامه های تصویری سپری می کند. شنیدن برنامه های صوتی نیز دومین انتخاب ایرانیان برای گذراندن اوقات فراغت است، به طوری که هر ایرانی روزانه دو و نیم ساعت از اوقات فراغت خود را به این امور اختصاص می دهد که از این میزان حدود یک و نیم ساعت به موسیقی گوش می دهد.

واعظی مطالعه را انتخاب سوم مردم ایران برای گذران اوقات فراغت می داند و می گوید: سرانه مطالعه کتاب، نشریات و ادعیه در کشور 79 دقیقه است. آنچه مهم می نماید این است که هنوز مبنای مشخصی برای محاسبه ساعات مطالعه وجود ندارد و از آنجا که در دنیا مطالعه به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه به شمار می رود، هر یک از مسئولان در تلاش هستند که آمار قابل توجهی را در این بخش اعلام کنند.