آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۳
اقتصاد
۴

پژویان: دوسوم اقتصاد ایران مالیات نمی پردازد

رئیس شورای رقابت گفت: با افزایش درآمدهای مالیاتی از محل گسترش پایه های جدید مالیاتی می توان جایگزینی برای درآمدهای نفتی ایجاد کرد.

جمشید پژویان در گفت وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که به نظر شما درآمد نفتی در لایحه بودجه 92 چقدر باید کاهش یافته و درآمد جایگزین آن از کجا تامین شود، گفت: دولت باید درآمد هشت ماه سال جاری را برآورد کرده و براساس اطلاعات واقعی که از وزارت نفت دریافت می کند، درآمد نفتی لایحه بودجه 92 را تنظیم کند.

این استاد اقتصاد افزود: درآمد نفتی ارتباطی به توان تولید داخل ندارد، بلکه به تحریم برمی گردد که اطلاعات آن در درون دولت وجود دارد و خود دولت بیشتر از هر کس دیگر در جریان درآمد نفتی در سال جاری قرار دارد.

رئیس شورای رقابت افزود: رقم درآمد نفتی مساله ای نیست که اهمیت داشته باشد، بالاخره که بودجه باید به صورت انقباضی و با دید کاهش درآمد و هزینه تدوین شود و راهکارهایی برای جبران درآمد نفتی از طریق گسترش نظام مالیاتی جستجو شود.

پژویان در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود رکود اقتصادی می توان فشار زیادی به مالیات دهندگان وارد کرد، گفت: اصلانباید روی پایه های کنونی مالیات فشار وارد کرد، بلکه باید پایه های جدید مالیاتی شناسایی شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در عمده کشورهای دنیا پایه کلی مالیاتی بیشتر از تولید ناخالص داخلی آن کشور و حتی در برخی کشورها پایه مالیاتی دو برابر تولید ناخالص داخلی است، در حالی که در کشور ما کمتر از یک سوم از حجم تولید ناخالص داخلی مالیات می پردازند و بیش از دوسوم آن از پرداخت مالیات معافند. پژویان افزود: باید پایه های جدید مالیاتی شناسایی شده و نظام مالیاتی گسترش پیدا کند.

رئیس شورای رقابت افزود: برخی از پایه های درآمدی در کشور مشمول مالیات نشده یا فرار مالیاتی داشتند که باید دولت آنها را شناسایی کرده و از آنها مالیات بگیرد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه تاکید کرد: اطلاعات درآمد نفتی دولت در هشت یا 9 ماه امسال در وزارت نفت وجود دارد و این اطلاعات در درون دولت و در وزارت نفت بروشنی قابل دسترس است که براساس آن دولت می تواند درآمد پیش بینی مالیات برای سال آینده را در نظر گیرد.