آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۳
جهان
۶

پوتین و اردوغان روبه روی هم

پس از یک بار تعویق سفر ولادیمیر پوتین به ترکیه و پخش شدن شایعاتی مبنی بر مشکلات جسمی رئیس جمهور روسیه، روز گذشته وی در ترکیه با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور دیدار داشت.

به گزارش ایرنا، ساعتی پیش از این دیدار، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در استانبول پشت درهای بسته دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش منابع خبری، پوتین برای شرکت در سومین نشست «شورای همکاری راهبردی سطح عالی» مسکو و آنکارا وارد استانبول شده است. شورای همکاری های روسیه و ترکیه در بالاترین سطح، طرح های بزرگ مشترک در زمینه های تجاری و سرمایه گذاری را بررسی می کند. این دیدار در شرایطی رخ می دهد که ترکیه و روسیه بر سر مسائل مختلفی با یکدیگر اختلاف دارند. در بعد سیاسی اختلافات دو طرف در خصوص سوریه شامل وتوی تحریم های شورای امنیت توسط روسیه، اقدام ترکیه در فرود آوردن هواپیمای مسافربری از مبدا مسکو به مقصد سوریه و تصمیم اخیر آنکارا برای استقرار موشک های پاتریوت در طول مرز خود با سوریه است.

با این حال روابط بین ترکیه و روسیه در حوزه هایی نظیر اقتصاد، تجارت، فرهنگ، گردشگری و سرمایه گذاری دو طرف در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته است، اما موج ایجاد شده در حمایت ترکیه از معارضان سوری و استقرار تجهیزات نظامی ناتو در خاک ترکیه موجب سردی در مناسبات سیاسی دو کشور شده است.