آرشیو شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۶
اقتصاد
۴

کامیون هایی که با هدف قاچاق سوخت خریداری می شود

رئیس سندیکای مکان یابی رادیویی گفت: اشخاصی کامیون می خرند تا از کارت سوخت آن استفاده کنند؛ حتی برخی در دولت می گویند که قاچاقچیان و مافیای نفتی با نصب خط لوله، گازوئیل را در خارج از مرز دپو می کنند.

افشین کلاهی در گفت وگو با فارس اظهار کرد: بنابر اعلام ضیغمی معاون وزیر نفت، روزانه پنج تا شش میلیون لیتر گازوئیل از کشور قاچاق می شود.

نایب رئیس مجمع تشکل های فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: با احتساب قیمت پنج تا 6000 تومانی هر لیتر گازوئیل در خارج کشور، 4000 تومان بین گازوئیل داخل و خارج اختلاف قیمت وجود دارد که به این ترتیب روزانه 24 میلیارد تومان بابت قاچاق گازوئیل نابود می شود.

رئیس سندیکای صنایع شناسایی و مکان یابی رادیویی گفت: دو سال پیش، طرح ارائه سوخت در مقابل پیمایش در وزارت نفت مطرح شد که باوجود الزام ستاد مبارزه با قاچاق کالابه وزارت نفت برای اجرا، هنوز متولی آن مشخص نیست و طرح بین ستاد سوخت، ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت نفت بلاتکلیف مانده است.

درآمد سرشار قاچاق سوخت بویژه پس از افزایش نرخ ارز به افزایش سازمان یافته این پدیده منجر شده است، به گونه ای که قاچاقچیان برای رسیدن به اهداف خود حتی اقدام به خرید کامیون و احداث خط لوله در مبادی مرزی کشور برای انتقال سوخت به خارج از کشور کرده اند.