آرشیو شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱، شماره ۵۲۴۴
ایران زمین
۱۱

همکاری کشاورزی آذربایجان شرقی با گرجستان گسترش می یابد

تبریز - وحید خوش زرع همکاری های آذربایجان شرقی با کشور گرجستان در زمینه کشاورزی توسعه می یابد.

مسعود محمدیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در جمع سرمایه گذاران ومدیران تشکل های بخش کشاورزی این استان، با تاکید بر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشورهای همسایه، افزود: در صورت کوتاهی و سهل انگاری، کشورهای دیگر سهم ما را درسرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشورهای منطقه قفقاز اشغال می کنند.

محمدیان از سرمایه گذاری کشورهای امریکا، چین، امارات، هند، ترکیه و جمهوری آذربایجان در گرجستان خبر داد و اظهار داشت: اراضی مستعد، بارندگی های مناسب، نزدیکی به بازار اروپا و تعرفه پائین تجارت از مزایای کشور گرجستان است.

وی با اعلام تشکیل شرکت سرمایه گذاری بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی به صورت یک کنسرسیوم خصوصی با سهام تعیین شده و دبیرخانه مستقل و متشکل ازتولیدکنندگان، اتحادیه ها وتشکل های بخش کشاورزی تصریح کرد: گرجستان، ارمنستان و نخجوان برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بخش کشاورزی سودآور است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با یادآوری این که سالانه 5 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود گفت: 50 درصد این تولیدات مازاد برمصرف داخلی بوده و به جز گوشت قرمز امکان صادرات دیگر محصولات وجود دارد.

ظرفیت مناسب گرجستان برای تولید نهاده های دامی

بشیر جعفری مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست اعلام کرد: زمینه سرمایه گذاری در گرجستان برای تولید نهاده های دامی مناسب است.

ضمانت های اقتصادی لازم برای سرمایه گذاری در گرجستان فراهم شده و این صندوق آمادگی کامل دارد محصول تولید شده در گرجستان را به کشور وارد کند. وی با انتقاد از بی توجهی به بازارهای منطقه ای بخصوص کشورهای همسایه در منطقه قفقاز یادآور شد: آذربایجان شرقی دارای توانمندی های بکری در بخش کشاورزی است و با شناخت بازارهای جدید زمینه افزایش صادرات تولیدات کشاورزی وجود دارد.

جعفری از برنامه های این صندوق در راه اندازی و توسعه بازارچه های عرضه محصولات کشاورزی در گرجستان خبر داد و اذعان داشت:عرضه محصولاتی مانند پسته، خرما، کشمش، سیب درختی، خشکبار، سیب زمینی، پیاز، سیر، سبزیجات در این بازارچه ها برنامه ریزی شده است.