آرشیو دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۴
اقتصاد
۴

بهمنی: اصلاح پول ملی موجب سردرگمی در معاملات نخواهد شد

دستورالعمل جامع چک قبل از اصلاح پول ملی اجرا می شود

رئیس کل بانک مرکزی از ارائه دستورالعمل جامع و شفاف در زمینه تسویه مبلغ چک های صادر شده قبل از اصلاح پول ملی خبر داد.

محمود بهمنی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بعد از اصلاح پول ملی هیچ سردرگمی در معاملات و نظام تسویه چک بروز نخواهد کرد.وی در پاسخ به این که یکی از نگرانی های مردم در زمان مطرح شدن بحث حذف صفرها از پول ملی به چک های صادر شده مربوط است چون برخی چک ها به صورت مدت دار صادر می شود، گفت: کارگروه ویژه ای که کار رفرم پولی را انجام می دهد، یکی از مواردی که بررسی می کند موضوع ارائه دستورالعمل جامع و شفاف در زمینه تسویه چک های صادر شده در زمان قبل از اصلاح پول ملی است.

وی افزود: چک یکی از ابزارهای مهم پرداخت است و برخی معاملات درشت همچنان با چک انجام می شود و طبیعتا بانک مرکزی متوجه این مساله است.

بهمنی تاکید کرد: با تمهیداتی که اندیشیده خواهد شد چک های قبل از انجام رفرم پولی در نظام بانکی قابل تمیز و تشخیص خواهند بود، لذا هیچ سردرگمی در معاملات و نظام تسویه چک بروز نخواهد کرد.

وی اظهار کرد: در زمان اصلاح پول ملی طبیعی است که چک های قدیم هم همان اعتبار را دارند و تعهداتی که افراد به هم داشته اند سر جای خود باقی مانده و معتبر است؛ اما تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده می شود بنابراین نگرانی وجود ندارد.

او با بیان این که براساس دستورالعمل جدیدی که در آن موقع اعلام و ابلاغ می شود ایفای تعهدات افراد بدون هیچ کم و کاستی انجام خواهد شد، اظهار کرد: این مسائل در کشورهایی که رفرم پولی انجام داده اند وجود داشته و راهکارآن نیز اندیشیده شده و بانک مرکزی نیز در این زمینه به تمام جوانب موضوع اشراف داشته و مطابق زمان بندی دستورالعمل های لازم را ابلاغ خواهد کرد.