آرشیو چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۶
جامعه
۱۷

ترامادول می تواند مانند تریاک هنگام مصرف سرخوشی یا آرامش کاذب ایجاد کند

نگرانی وزیرکشور از ورود مواد اولیه قرص های روانگردان

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: نگرانی ما از ورود مواد اولیه قرص های روانگردان به کشور است و باید از آن جلوگیری کنیم.

به گزارش فارس، مصطفی محمد نجار که در نشستی با وزرای ابتکار سه جانبه افغانستان، ایران و پاکستان سخن می گفت، افزود: در کشور اقدامات بسیار موثری در زمینه برخورد شدید با ورود مواد صنعتی شده است و تعداد زیادی لابراتوار کشف و با آن برخورد شده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب ورود مواد صنعتی از جنوب شرق آسیا کاهش یافته و امروز نگران ورود مواد اولیه روانگردان و صنعتی به کشور هستیم که هم اکنون از مرز کشورهای عراق، ترکیه و پاکستان وارد می شود.

هشدار نسبت به روند افزایشی سوءمصرف داروهای مخدر

از سوی دیگر فیروز جعفری، رئیس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت نیز روز گذشته در گفت وگو با ایسنا نسبت به سوءمصرف ترامادول و به دنبال آن، خطر اعتیاد به تریاک یا هروئین هشدار داد و گفت: ترامادول می تواند مانند تریاک هنگام مصرف سرخوشی یا آرامش کاذب ایجاد کند، اما به دنبال آن خماری و عوارض ترک هم وجود دارد.

وی نسبت به مصرف خودسرانه و بی رویه برخی داروها از جمله گروه اپیوم ها، آمفتامین ها و ضداضطراب ها به دلیل خطر اعتیادآور بودن آنها هشدار داد.

جعفری با هشدار نسبت به روند افزایشی سوءمصرف ترامادول افزود: در میان داروها، ترامادول از سوءمصرف بیشتری برخوردار است، هرچند گزارش مستندی در این زمینه وجود ندارد، اما گزارش های شفاهی حاکی است که مصرف ترامادول در حال افزایش است. این در حالی است که خطرات سوءمصرف این دارو نسبت به داروهای دیگر بیشتر و ممکن است به تشنج بینجامد. از آنجا که این دارو از خانواده داروهای مرفین دار است، ممکن است فرد پس از اعتیاد به این دارو به مصرف تریاک یا هروئین نیز روی آورد.

وی بازگیری فرد معتاد به ترامادول را دشوار خواند و گفت: معمولابازگیری فرد معتاد به ترامادول به خدمات بستری و روان درمانی طولانی مدت نیاز دارد. به همین دلیل است که هشدارها در مورد سوءمصرف و بدون تجویز پزشک در مورد ترامادول زیاد است.