آرشیو چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۶
صفحه آخر
۲۰
خواندنی روز

انتشار کتاب آهنگران

بامداد محمدی

«جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم / کربلامنتظر ماست بیا تا برویم...»، «ای لشکر صاحب زمان / ای یاوران قرآن...»

بسیاری از مردم ایران نه تنها این شعر و ابیات بعدی اش را به خاطر دارند، بلکه انگار صدای خواننده آن هم در گوش و جان شان طنین می اندازد.

حاج صادق آهنگران خواننده این نوحه های ماندگار روزها و سال های جنگ تحمیلی، همان مردی است که در دوران سخت جنگ، آغازگر مسیری تازه در موسیقی آن دوران بود و تحولی عمیق در موسیقی حماسی و انقلابی ایجاد کرد؛ موسیقی که اگرچه سوز دارد اما به همان اندازه امیدبخش و نوید دهنده روزهای خوب آزادی و فتح هم بود.

او با گذشت شش ماه از جنگ برای تقویت روحیه رزمندگان نوعی موسیقی در جبهه ها شکل داد که ابتدا به شکل نوحه خوانی بود، اما بتدریج حالتی حماسی پیدا کرد و تاثیر عمیقی بر مردم و رزمندگان گذاشت تا جایی که می توان گفت بخش عظیمی از روزها و ماه ها و سال های جنگ تحمیلی و حافظه تاریخی ما با روضه ها و نوحه های حاج صادق آهنگران گره خورده است

او پیش از این نوحه های به یاد ماندنی اش را در قالب چند آلبوم با عنوان های «مثنوی شهادت»، «داغ ازلی» و «دشت کربلا» منتشر کرده بود. حالاهم کتابی با عنوان «کتاب آهنگران» به قلم علی اکبری و با هدایت و نظارت صادق آهنگران تالیف و تنظیم شده است. در این کتاب 920 صفحه ای بخشی از خاطرات او و همچنین متن بیش از 500 نوحه اش از سال 1358 تا رحلت حضرت امام خمینی(ره) منتشر شده است.

از ویژگی های جالب این کتاب می توان به لوح فشرده ای اشاره کرد که تمامی نوحه های منتشر شده در کتاب را در بر می گیرد و به کتاب پیوست شده است.

همچنین 40 قطعه تصویری از اجراهای سال های دفاع مقدس او و 120 قطعه عکس منتشر شده از آهنگران هم در کتاب قرار دارد، البته آهنگران در کنار عکس ها توضیحاتی را هم با دستخط خود نوشته است. این کتاب از سوی نشر «یا زهرا» منتشر شده و هم اکنون در بازار کتاب موجود است.

گروه فرهنگ و هنر