آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۹
صفحه اول
۱

گودبرداری های غیر فنی متوقف می شود

وقوع چند حادثه مرگبار گودبرداری های غیراصولی در تهران طی هفته های اخیر، سرانجام مسئولان شهری را برآن داشت تا دستور توقف گودبرداری های غیر فنی در سطح شهر را صادر کنند.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: به شهرداران مناطق و نواحی اعلام شده در صورت گزارش گودبرداری غیراصولی و رعایت نکردن نکات فنی و ایمنی لازم از سوی مهندس ناظر، دستور توقف کار را صادر کنند.

محمدهادی ایازی در گفت و گو با ایلنا ضمن بیان این که انتظارمان از سازمان نظام مهندسی بیش از این است، تصریح کرد: تمام تلاش شهرداری تهران این است که ضوابط و مقررات ساخت و ساز رعایت شود.وی تصریح کرد: گودبرداری ها باید با رعایت کامل اصول ایمنی و فنی انجام شود تا مشکلاتی که هم اکنون شاهد آن هستیم، تکرار نشود.

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی باید وظایف خود را در این زمینه بخوبی انجام دهد. وی افزود: مهندسان ناظر نیز دقت بیشتری داشته باشند تا شاهد اتفاقات تلخ در شهر تهران نباشیم.

روند طولانی رسیدگی به پرونده های گودبرداری

رئیس شورای شهر تهران نیز از روند طولانی رسیدگی به پرونده حوادث گودبرداری در دادگاه ها انتقاد کرد و گفت: تشخیص این موارد پر خطر برعهده مهندس ناظر است؛ اما به هر حال اطلاعاتی از پلاک مجاور وجود ندارد و ممکن است محاسبات او مانع بروز حادثه نشود به همین دلیل هم اغلب پرونده های مربوط به حوادث گودبرداری مدت ها در دادگاه می ماند چراکه متهم اصلی مشخص نیست و مهندس اطلاعات کافی از پی ساختمان مجاور ندارد.

مهدی چمران تاکید کرد: گاهی اوقات حوادث گودبرداری صرفا به دلیل غیراصولی بودن آنها نیست و در بسیاری از موارد با وجود مطالعات مهندس ناظر، فرسودگی بناهای مجاور و فقدان اطلاعات از پی ساختمان آنها موجب بروز این حوادث می شود. وی با بیان این که شهرداری تاکنون چند بخشنامه در ارتباط با نحوه اجرای گودبرداری ها صادر کرده است، افزود: از آنجا که اخیرا حوادث گودبرداری تکرار شده، پیشنهاد می کنم تا تصویب لایحه ضوابط گودبرداری فعلابا صدور بخشنامه ای از این قبیل حوادث جلوگیری شود.

چمران با بیان این که گودبرداری های غیراصولی کاملامشخص است، چراکه اغلب سازه نگهبان ندارد یا این سازه به درستی اجرا نشده است، توضیح داد: در صورتی که شهرداری با این موارد مواجه شود، کار را متوقف می کند و اگر هم حادثه ای در جریان گودبرداری رخ دهد، به دادگاه ارجاع خواهد شد و مهندس ناظر مقصر است.