آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۹
اقتصاد
۴

از ابتدای سال 92 اعلام نرخ تورم جزو مسئولیت های مرکز آمار خواهد بود

بانک مرکزی: محاسبه نرخ تورم را ادامه می دهیم

معاون اقتصادی بانک مرکزی از ادامه انتشار آمارهای نرخ تورم در این بانک به دلیل رفع برخی نیازهای پولی و مالی کشور خبر داد و جزئیات بسته جدید محاسبه نرخ تورم در بانک مرکزی را تشریح کرد.

اصغر ابوالحسنی در گفت وگو با مهر از برنامه های تازه بانک مرکزی درباره تغییر روش محاسبه و انتشار نرخ های تورم ماهانه خبر داد و گفت: محاسبه نرخ تورم براساس یکسری مولفه ها و متغیرهای اقتصادی صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: در زمانی که سال پایه محاسبه نرخ تورم سال 1383 قرار گرفته بود، از آن زمان تاکنون بسیاری از مولفه های کلان اقتصاد متفاوت شده است، بنابراین این گونه موارد باید در تغییر سال پایه در نظر گرفته شود.

ابوالحسنی ادامه داد: بانک مرکزی از مدت ها قبل این کار را آغاز کرده و مطالعات مربوط به آن در حال نهایی شدن است که براین اساس، آمارهایی که مبتنی بر سال پایه 83 بوده است، به سال پایه 90 تغییر خواهند یافت.

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره تاثیر شرایط ارزی کشور بر تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم گفت: این موضوع ارتباطی با مسائل ارزی ندارد، چون برنامه ها و اقدامات آن از قبل آغاز شده بود.

وی درباره اعلام مرکز آمار ایران مبنی بر این که از ابتدای سال 92 اعلام نرخ تورم جزو مسئولیت های این مرکز است و بانک مرکزی دیگر اقدام به انتشار آمار در این بخش نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: مرکز آمار نگفته است که بانک مرکزی دیگر نمی تواند نرخ تورم را محاسبه کند.

ابوالحسنی در این زمینه که طبق گفته مقامات مرکز آمار، از سال آینده استناد مراجع رسمی کشور باید به آمار نرخ تورم مرکز آمار ایران باشد، اظهار کرد: اعلام نرخ تورم با انجام این کار به عنوان مسئولیت متفاوت است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: ما نیاز داریم برای یکسری از نیازهای پولی و اعتباری کشور بررسی های خودمان را درباره نرخ تورم داشته باشیم، حال اعلام آن می تواند توسط مراجع دیگری نیز صورت بگیرد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: این که بخش های مختلف بخواهند به آمار نرخ تورم استناد کنند، هرچه قانون بگوید قابل انجام است که این امر می تواند بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران باشد.وی درباره انجام پروژه مشترک یا فعالیتی درباره یکسان سازی سبد محاسبه نرخ تورم افزود: کمیته آمار فرابخشی پولی بانکی بین بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد.